امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
معنای روایت مسعدة در بحث ترخیص در مخالفت علم اجمالی
#5
(21-آبان-1402, 08:34)مسعود عطار منش نوشته: ارتباط مطلب با ترخیص در مخالفت علم اجمالی روشن نشد.

سلام علیکم بنده برای طولانی نشدن همه متن را ذکر نکردم چون هدف فقط بیان نحوه استظهار از این روایت بود. 

بله ادامه کلام استاد در توضیح نحوه ترخیص در مخالفت به این صورت است: 
(تقریر ویرایش شده هم پیوست مطلب شده است و می توانید از آنجا مطلب را ببینید.)

ادامه متن جلسه 17 آبان:
پس وقتی اثبات شد که مفاد این روایت، اصالة الحل است گفته می‌شود مورد روایت به قرینه «حتی تعلم انه حرام بعینه» صورتی است که مکلف علم تفصیلی به حرمت ندارد یعنی آن شیء برای او حلال است تا علم تفصیلی به حرمت پیدا کند که بعد از علم تفصیلی به حرمت دیگر حلال نیست بلکه حرام است و این مثبت ترخیص در مخالفت قطعیه علم اجمالی است یعنی علم اجمالی رافع اصالة الحل نیست.
ارزیابی استاد: مشکلی ما نداریم، ‌اثبات کند، فقط حرف ما این است که ترخیص در ارتکاب جمیع اطراف را که اثبات نکرد، می‌‌شود و کل شیء لک حلال حتی تعلم انه حرام بعینه فتدعه من قبل نفسک، این به لحاظ این فرض، اما قبل از این‌که تعلم انه حرام بعینه لک حلال بشرط ان لاترتکب جمیع الاطراف، ‌ارتکاز این‌جور قید می‌‌زند.
بلکه موثقه عمار می‌‌آید اطراف شبهه محصوره را خارج می‌‌کند از این روایت مسعده، و می‌‌گوید اطراف شبهه محصوره حتی مخالفت احتمالیه‌اش هم جایز نیست فی مائین مشتبهین وقع فی احدهما قذر قال یهریقهما.
پاسخ


پیام‌های این موضوع
RE: معنای روایت مسعدة در بحث ترخیص در مخالفت علم اجمالی - توسط Payam_Khajei - 25-آبان-1402, 16:36

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  معنای ظهور عرفی و بیان برخی از قواعد استظهار عرفی Payam_Khajei 0 166 24-بهمن-1402, 14:54
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  معنای متشابه در قرآن Payam_Khajei 3 203 19-بهمن-1402, 08:07
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  تفصیل بین علم وجدانی اجمالی و بین حجت اجمالیه در مخالفت قطعیه Payam_Khajei 0 49 25-دي-1402, 11:25
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  قول آقای داماد و آقای زنجانی به اصل ثانوی در علم اجمالی Payam_Khajei 0 112 1-دي-1402, 16:36
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  طرق اثبات وثاقت مسعدة بن صدقة Payam_Khajei 3 319 3-آذر-1402, 12:34
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  رابطه بین روایت اقرار العقلا علی انفسهم جائز و سیره عقلائیه Payam_Khajei 2 243 15-آبان-1402, 09:43
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  معنای حصه توأمه و اشکال به آن Payam_Khajei 0 333 28-مهر-1402, 21:26
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  چند مثال برای استعمال لفظ در اکثر از معنای واحد مهدی منصوری 3 3,086 22-اسفند-1398, 22:45
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  نگرشی به اهمیت بحث استعمال لفظ در اکثر از معنای واحد در فقه مهدی منصوری 0 1,262 19-اسفند-1398, 13:11
آخرین ارسال: مهدی منصوری
  نگاهی به علامیت صحت حمل بر معنای حقیقی و وابستگی آن بر معنای اراده شده مهدی منصوری 1 1,716 30-دي-1398, 21:18
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان