امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
معنای متشابه در قرآن
#1
بحث در این است که آیا ظهور مستقر قرآن حجت است یا نه؟

برای اثبات عدم حجیت قرآن وجوهی مطرح شده است. یکی از این وجوه این است :
ظهور، مصداق متشابه است. و طبق آیه «و فَأَمَّا الَّذينَ في‏ قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ‏ فَيَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْويلِهِ» متشابهات قرآن حجت نیستند و نباید از آن‌ها تبعیت کرد.

مرحوم خویی فرموده‌اند: متشابه آن لفظی است که دو معنای شبیه هم در آن است و مبتلی به اجمال است لذا متشابه به معنای مجمل است و مجمل ربطی به بحث ظاهر ندارد و ظاهر داخل در محکم می‌شود.

شهید صدر در اشکال به این جواب بیان کردند:

مجمل اتباع ندارد لذا وقتی معلوم نیست که مراد شارع از زید در خطاب «اکرم زیدا» زید بن بکر است یا زید بن عمرو، اکرام زید بن بکر به ادعای اتباع این خطاب مجمل، درست نیست و این اتباع نیست.
بنظر ما این اشکال شهید صدر تمام نیست زیرا ممکن است مراد از مجمل این باشد که موجب ظن به یک معنا است ولی در حد ظهور نیست یعنی ایهام یک معنایی را دارد ولی در حد ظهور نیست در این صورت اتباع آن معقول است.
 
¨    خارج اصول - 03/11/1402


فایل‌های پیوست
.docx   ویرایش شده 78 اصول 1402.docx (اندازه 35.67 KB / تعداد دانلود: 0)
پاسخ
#2
استاد در جلسه 7 بهمن نظر خود را در مورد معنای متشابه اینگونه بیان کردند: 


متشابه نیاز به تأویل دارد یعنی یک مفهومی است که بیان واقع آن چون برای مردم آشکار نیست نامش تأویل است. پس تأویل به نظر ما یعنی بیان واقع شیء که آشکار و واضح نیست. 
کلام متشابه به نظر ما یعنی کلامی که مراد واقعی از آن ظاهر نیست، حال یا مجمل است که در آن اتباع به کار نمی‌رود، همان‌طور که در بحوث گفت یا مشعر است به معنای خلاف واقع یا حتی ظاهر در معنای خلاف واقع است، ‌به این می‌‌گویند متشابه. 
پاسخ
#3
استاد به چه نکته ای متشابه رو به این معنا دانستند؟
پاسخ
#4
احتمالا به دلیل جمع بین ظاهر صدر و ذیل آیه :
هُوَ الَّذي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتابَ مِنْهُ آياتٌ مُحْكَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ فَأَمَّا الَّذينَ في‏ قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْويلِهِ.

یک مطلبی اخیرا در سایت مباحثات گذاشتم آن را ببینید شاید جواب سوال شما باشد. بخشی از آن این گونه است: 

با تمسک به آیه‌ی «هُوَ الَّذي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتابَ مِنْهُ آياتٌ مُحْكَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْكِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ فَأَمَّا الَّذينَ في‏ قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْويلِهِ‏»  گفته شده است: از آنجا که ظهور کتاب از متشابهات قرآن است لذا حجیت ظهور کتاب ثابت نیست و ما نهی از اتباع آن شده ایم.

 ما می گوییم: در این آیه دو کلمه «اتباع متشابه» و «ابتغاء تأویله»  بیان شده است که باید بین آن دو جمع شود، اتباع در مواردی استعمال می‌شود که کلام لااقل اشعار به یک مطلب داشته باشد و لذا به حمل کلام مجمل بر یک معنایی که کلام نه ظهور در آن دارد و نه اشعار به آن، عرفا اتباع و پیروی کردن گفته نمی‌شود. از طرف دیگر به حمل کلام ظاهر بر معنای ظاهری که در آن مستقر است تاویل گفته نمی‌شود. و مقتضای جمع بین این دو این است که گفته شود اهل زیغ کلامی از قرآن را که یا مشعر به یک معنا بود و یا با قطع نظر از قرائن عقلیه و نقلیه ظاهر در یک معنا بود، اخذ می‌کردند و از آن دنباله‌روی می‌کردند. و غرض بعضی از این‌ افراد فتنه‌گری بود زیرا این معنایی که آیه اشعار به آن دارد یا ظهور لولا القرینة در آن دارد، معنای صحیحی نیست.

ادامه اش: 
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=3302
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  معنای ظهور عرفی و بیان برخی از قواعد استظهار عرفی Payam_Khajei 0 77 24-بهمن-1402, 14:54
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  احتمال وجود قرائن حالیه شخصیه نسبت به آیات قرآن Payam_Khajei 0 168 24-بهمن-1402, 14:48
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  مقصود از روایات ناهی از تفسیر قرآن به رأی Payam_Khajei 0 99 21-بهمن-1402, 21:25
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  کلام بحوث در مورد روایات نهی از رجوع به قرآن Payam_Khajei 0 80 19-بهمن-1402, 00:44
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  اشکال صاحب وسایل به استفاده از روایات عرض بر حجیت ظواهر قرآن Payam_Khajei 0 191 18-بهمن-1402, 00:37
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  تمسک به آیه "هن‌ ام الکتاب و آخر متشابهات" برای عدم حجیت ظواهر قرآن Payam_Khajei 0 76 17-بهمن-1402, 23:45
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  عالی بودن مضامین قرآن دلیل بر عدم حجیت ظهور کتاب Payam_Khajei 0 71 6-بهمن-1402, 13:00
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  رمزی بودن قرآن و نقد آن Payam_Khajei 0 75 6-بهمن-1402, 12:59
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  معنای روایت مسعدة در بحث ترخیص در مخالفت علم اجمالی Payam_Khajei 5 296 13-آذر-1402, 20:48
آخرین ارسال: خیشه
  معنای حصه توأمه و اشکال به آن Payam_Khajei 0 283 28-مهر-1402, 21:26
آخرین ارسال: Payam_Khajei

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان