میدونم شیخ در بحث فضولی چکار کرده. خب عرض بنده هم ناظر به فرمایشات ایشان هست. سوال بنده این است که چرا شرط در اعتباریات رو به همان معنای شرط در تکوینیات میگیرید. مثلاً بحث فضای تشهد فراموش شده. عقل میگوید کل با انتفای بعض افراد منتفی میشود. چرا در این مثال منتفی نشد. مثل این است که در مرکبات تکوینیه بگوییم بعضی از اجزا بعداً بیایند هم مرکب محقق میشود.
این مطلبی که شما مطرح کردید ناظر به همان قیاس تکوینیات است. اینکه فرمودید عقلائ اعتبار نمیکنند این بحث اختلافی است که چه کسی اینها رو اعتبار میکند
خلاصه عرض بنده:در اعتباریات این تدقیقی که در تکوینیات هست نمیشود. خیلی نظیر در شریعت وجود دارد که استفاده میشود شارع خفیف المونه بوده
استاد گنجی دام ظله هم بارها همین مطلب رو میفرمودند
این مطلبی که شما مطرح کردید ناظر به همان قیاس تکوینیات است. اینکه فرمودید عقلائ اعتبار نمیکنند این بحث اختلافی است که چه کسی اینها رو اعتبار میکند
خلاصه عرض بنده:در اعتباریات این تدقیقی که در تکوینیات هست نمیشود. خیلی نظیر در شریعت وجود دارد که استفاده میشود شارع خفیف المونه بوده
استاد گنجی دام ظله هم بارها همین مطلب رو میفرمودند