24-آبان-1393, 19:44
(آخرین تغییر در ارسال: 24-آبان-1393, 20:26 توسط رضا اسکندری.)
برای گسترش بحث عرض می کنم:
مرحوم شیخ مفید در کتاب المزار برخی از این روایات را ذکر کرده اند و عنوان باب را این گونه قرار داده اند:
اما در کتاب مقنعه روایت را در ضمن باب فضل زیارته ذکر کرده اند. (المقنعة صفحه 468)
مرحوم علامه حلی نیز در تحریر و منتهی روایت را ذکر کرده اند و آن را دال بر فضل کثیر در زیارت ایشان دانسته اند. (تحریر الاحکام جلد 2 صفحه 122 و منتهی المطلب جلد 13 صفحه 290)
در تذکرة عنوان مساله را این گونه ذکر کرده اند:
مرحوم صاحب وسائل نیز عنوان باب را این گونه ذکر کرده اند:
مرحوم مجلسی در بحار عنوان باب را وجوب دانسته اند. (بحار الانوار جلد 98 صفحه 3)
و ملاذ الاخیار این گونه تعبیر می کنند:
اما مرحوم صاحب جواهر، هیچ اشاره ای به قول به وجوب در این مورد نکرده اند. (جواهر الکلام جلد 20 صفحه 95)
مرحوم شیخ مفید در کتاب المزار برخی از این روایات را ذکر کرده اند و عنوان باب را این گونه قرار داده اند:
نقل قول: باب وجوب زیارة الحسینو باب بعد از آن را این گونه نام گذاری کرده اند:
کتاب المزار صفحه 26
نقل قول:باب حد وجوبها في الزمان على الأغنياء و الفقراءکه در آن روایتی نقل کرده اند دال بر اینکه اغنیاء باید در سال دو مرتبه و فقرا در سال یک مرتبه ایشان را زیارت کنند.
کتاب المزار صفحه 28
اما در کتاب مقنعه روایت را در ضمن باب فضل زیارته ذکر کرده اند. (المقنعة صفحه 468)
مرحوم علامه حلی نیز در تحریر و منتهی روایت را ذکر کرده اند و آن را دال بر فضل کثیر در زیارت ایشان دانسته اند. (تحریر الاحکام جلد 2 صفحه 122 و منتهی المطلب جلد 13 صفحه 290)
در تذکرة عنوان مساله را این گونه ذکر کرده اند:
نقل قول:مسألة 770: تستحبّ زيارة الحسين عليه السّلام، لقول الباقر عليه السّلام:...مرحوم فیض نیز با اینکه اشاره به این روایات می کنند اما آن را دال بر ثواب بسیار دانسته اند (رسائل فیض کاشانی، جلد 2 رساله 6 صفحه 33)
تذکرة الفقهاء جلد 8 صفحه 453
مرحوم صاحب وسائل نیز عنوان باب را این گونه ذکر کرده اند:
نقل قول:بَابُ وُجُوبِ زِيَارَةِ الْحُسَيْنِ وَ الْأَئِمَّةِ ع عَلَى شِيعَتِهِمْ كِفَايَةًتعبیر ایشان در هدایة الامة نیز همین است (هدایة الامة جلد 5 صفحه 480)
وسائل الشیعة جلد 14 صفحه 443
مرحوم مجلسی در بحار عنوان باب را وجوب دانسته اند. (بحار الانوار جلد 98 صفحه 3)
و ملاذ الاخیار این گونه تعبیر می کنند:
نقل قول:الحديث الثاني: ضعيف.و ظاهره الوجوب، و لم يقل به أحد، و لا يبعد القول به، بل بوجوب كل إمام مرة، كما يظهر من كثير من الأخبار.مرحوم بحرانی صاحب الحدائق الناظرة در این مورد می فرمایند:
ملاذ الاخیار جلد 9 صفحه 111
نقل قول:الاخبار في فضل زيارته (عليه السلام) مستفيضة و الظاهر في كثير منها الوجوب، و اليه يميل كلام بعض أصحابنا، (رضوان الله عليهم) و ليس بذلك البعيدمرحوم محمد بن حسین بحرانی نیز قائل به وجوب زیارت شده اند. ایشان می فرمایند:
الحدائق الناظرة جلد 17 صفحه 434
نقل قول:و تجب زيارة الحسين عليه السّلام على الرجال و النساء من القادرين على ذلك للتعبير في جملة من المعتبرة و غيرها بأنه فريضة واجبة على الرجال و النساء، و من لم يقدر على ذلك فليجهز غيره، و المشهور بين أصحابنا الاستحباب المؤكد، و منهم من جمع بالواجب الكفائي كمحدث الوسائل، و ما زاد على المرّة الواحدة فهو من السنن المندوبةمرحوم سبزواری در مهذب الاحکام بحث را مطرح کرده اند و روایات را توجیه و تاویل کرده اند و در نهایت با اینکه برخی از روایات را دال بر وجوب دانسته اند اما به خاطر اعراض مشهور و عدم فتوای به وجوب از آنها رفع ید کرده اند. (مهذب الاحکام جلد 15 صفحه 68)
سداد العباد صفحه 404
اما مرحوم صاحب جواهر، هیچ اشاره ای به قول به وجوب در این مورد نکرده اند. (جواهر الکلام جلد 20 صفحه 95)