6-ارديبهشت-1394, 18:37
اگر چه این بخش برای بررسی یک راوی در نظر گرفته شده است اما به نظرم بررسی یک روایت نیز در همین بخش جا میگیره.
در نرم افزار درایة النور مرسلات مشایخ ثقات (ابن ابی عمیر، صفوان و بزنطی) مانند مسندات در نظر گرفته شده اند و از نظر ارزیابی برنامه مسند نشان داده می شوند.
اما طبق مبانی پذیرفته شده سازندگان این برنامه، تنها روایاتی که مرسِل خود این افراد باشند مانند مسندات هستند و معتبرند. اما روایاتی که مرسل خود آنها نباشند این گونه نیست. (در برنامه نیز همین گونه عمل شده است)
اما در بعضی از موارد (مثلا در الکافی جلد 6 صفحه 397 حدیث 5) با اینکه روایت مرسله است و صفوان بن یحیی نیز مرسِل نیست اما در ارزیابی این برنامه روایت مسند علامت گذاری شده است هر چند ضعیف است.
این مساله را چگونه باید توجیه کرد؟
در نرم افزار درایة النور مرسلات مشایخ ثقات (ابن ابی عمیر، صفوان و بزنطی) مانند مسندات در نظر گرفته شده اند و از نظر ارزیابی برنامه مسند نشان داده می شوند.
اما طبق مبانی پذیرفته شده سازندگان این برنامه، تنها روایاتی که مرسِل خود این افراد باشند مانند مسندات هستند و معتبرند. اما روایاتی که مرسل خود آنها نباشند این گونه نیست. (در برنامه نیز همین گونه عمل شده است)
اما در بعضی از موارد (مثلا در الکافی جلد 6 صفحه 397 حدیث 5) با اینکه روایت مرسله است و صفوان بن یحیی نیز مرسِل نیست اما در ارزیابی این برنامه روایت مسند علامت گذاری شده است هر چند ضعیف است.
این مساله را چگونه باید توجیه کرد؟