(19-بهمن-1391, 21:55)seyedfarid نوشته: اطلاق وثاقت بر این دو نایب حضرت ولی عصر(عج) اصطلاح خاص شرعی نیست که احتمال بدهیم حقیقت شرعی باشد. اما باز هم نمیتوان مطمئن بود که وثاقت ظاهری برای حجیت اخبار راوی کافی است. این دو ثقه واقعی اند و شاید حجیت اخبار برای ثقات واقعی باشد و نه کسانی که بر اساس قرائن ظنی به وثاقت انها دست یافتهایم.این اشکالی است که در همه جا می آید، خداوند خمر واقعی را حرام کرده همانگونه که قول ثقه واقعی را حجت کرده است. در این گونه موارد امارات جایگزین قطع می شوند.اگر بینه اقامه شد که این خمر است آثار خمر واقعی بر این بار می شود همان طور هم اگر بینه اقامه شد این شخص ثقه است آثار بار می شود.یعنی مؤدای بینه تنزیل شده منزله واقع