اشکال در نماز خواندن سید الشهدا در اول وقت روز عاشورا مبتنی بر این پیشفرض است که چنین نمازی برای حضرت ضرر داشته است و لاضرر چنین امری را برمیدارد. اما اگر کسی بگوید که لاضرر اصل امر را برنمیدارد بلکه تنها الزام را برمیدارد و آن را تبدیل به ترخیص میکند (به عبارت دیگر عزیمتی نیست و ترخیصی است) عبد میتواند ضرر را به جان بخرد و عبادت را انجام دهد و در پیشگاه خداوند مقرب هم بشود. در مورد اول وقت خواندن نماز که از اولش هم الزامی نبوده است و لاضرر هیچ اثری در آن ندارد.
به عبارت دیگر، رفتار سید الشهدا نشان دهندهٔ ترخیصی بودن ادله لاضرر است. طبق این مبنا روزهٔ کسی که مریض است -مثلاً- علی القاعده صحیح است مگر این که دلیلی بر خلافش اقامه شود.
اما نکتهٔ جالب در نماز خواندن حضرت، این است که بنده تاکنون گزارشی ندیدهام که حضرت نماز عصر را هم خوانده باشند. اگر کسی از دوستان گزارشی در این زمینه دارند، ممنون میشوم که اطلاع رسانی کنند.
به عبارت دیگر، رفتار سید الشهدا نشان دهندهٔ ترخیصی بودن ادله لاضرر است. طبق این مبنا روزهٔ کسی که مریض است -مثلاً- علی القاعده صحیح است مگر این که دلیلی بر خلافش اقامه شود.
اما نکتهٔ جالب در نماز خواندن حضرت، این است که بنده تاکنون گزارشی ندیدهام که حضرت نماز عصر را هم خوانده باشند. اگر کسی از دوستان گزارشی در این زمینه دارند، ممنون میشوم که اطلاع رسانی کنند.