9-آبان-1391, 21:40
امروز استاد محترم مطلبی را فرمودند که مرتبط با این بحث بود؛ به نظرم آمد خوب است در اینجا ثبت شود تا با جمع آوری بقیه نظرات و کمک دوستان، این نظریه را کامل کنیم.
یکی از نکاتی که برای اثبات این فرمایش استاد لازم است و دفع اشکال از آن می کند این است که ما وقتی می خواهیم به قول دیگران تمسک کنیم، اگر کبرای بحث ما اختلافی بود، در تمسک به صغرای آن، لازم نیست احراز کنیم که کبرای طرف مقابل با ما یکی است؛ به عبارت دیگر اگر شک کنیم که آیا او در مبانی مرتبط با این مطلب با ما موافق است یا اینکه اختلاف مبنا داریم، بنا را بر این می گذاریم که مخالفتی در مبنا نداریم.
مثلا در باب شهادت عدول، کبریاتی وجود دارد که در آن اختلاف زیادی هست مثل:
- اصل معنای عدالت، آیا نیاز به کسب ملکه نفسانی است یا اینکه صرف بناء بر ترک معاصی کافی است.
- کبائری که ترک آن ها از شرایط عدالت است کدامند؟ هفت تا یا هفتاد تا یا...
- آیا ترک منافی مروّة از شرایط عدالت هست یا نه
حال با این اختلافات در کبرای عدالت اگر بینه ای اقامه شد که زید عادل است، لازم نیست احراز کنیم که مبانی این بینه با ما یکی است و همینکه خلاف آن را ندانیم و احتمال بدهیم موافق ما باشد کافی است و می توانیم حکم به عدالت زید کنیم.
با این نکته، اشکال مرحوم آقای خویی به شهادت مرحوم کلینی به حجیت اخبار کتاب کافی بر طرف می شود؛ چراکه ایشان اشکال کرده اند و فرموده اند ما شهادت مرحوم کلینی را نمی پذیریم زیرا نمی دانیم مبنای مرحوم کلینی در توثیق افراد و پذیرش اخبار چه بوده.
جواب این است که همین عدم علم به مخالفت مبنا، و احتمال موافق بودن آن برای اخذ به صغری کافی است.
یکی از نکاتی که برای اثبات این فرمایش استاد لازم است و دفع اشکال از آن می کند این است که ما وقتی می خواهیم به قول دیگران تمسک کنیم، اگر کبرای بحث ما اختلافی بود، در تمسک به صغرای آن، لازم نیست احراز کنیم که کبرای طرف مقابل با ما یکی است؛ به عبارت دیگر اگر شک کنیم که آیا او در مبانی مرتبط با این مطلب با ما موافق است یا اینکه اختلاف مبنا داریم، بنا را بر این می گذاریم که مخالفتی در مبنا نداریم.
مثلا در باب شهادت عدول، کبریاتی وجود دارد که در آن اختلاف زیادی هست مثل:
- اصل معنای عدالت، آیا نیاز به کسب ملکه نفسانی است یا اینکه صرف بناء بر ترک معاصی کافی است.
- کبائری که ترک آن ها از شرایط عدالت است کدامند؟ هفت تا یا هفتاد تا یا...
- آیا ترک منافی مروّة از شرایط عدالت هست یا نه
حال با این اختلافات در کبرای عدالت اگر بینه ای اقامه شد که زید عادل است، لازم نیست احراز کنیم که مبانی این بینه با ما یکی است و همینکه خلاف آن را ندانیم و احتمال بدهیم موافق ما باشد کافی است و می توانیم حکم به عدالت زید کنیم.
با این نکته، اشکال مرحوم آقای خویی به شهادت مرحوم کلینی به حجیت اخبار کتاب کافی بر طرف می شود؛ چراکه ایشان اشکال کرده اند و فرموده اند ما شهادت مرحوم کلینی را نمی پذیریم زیرا نمی دانیم مبنای مرحوم کلینی در توثیق افراد و پذیرش اخبار چه بوده.
جواب این است که همین عدم علم به مخالفت مبنا، و احتمال موافق بودن آن برای اخذ به صغری کافی است.