امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مساله جدید: انسدادی باش! اگر در حجیت خبر ثقه وثوق شخصی و حتی وثوق نوعی را شرط می دانی
#5
نقل قول: حاج آقای شبیری فرموده اند: «اگر امروزه کسی قائل به انسداد باشد آن را شذوذ و غیر متعارف در فکر می پندارند در حالی که آقای سید حسن صدر از مرحوم آقای سید صدر الدین صدر نقل میکند که در سنه 1205 به کربلا رفتم، آقا باقر بهبهانی و پسرش آقا محمد علی و صاحب ریاض و پسر او، سید مجاهد و میرزای قمی و محقق کاظمی شارح وافیه همگی قائل به انسداد بودند. اینها افاضل درجه اول شاگردان وحید بهبهانی هستند».


ملا احمد نراقی (م ۱۲۴۵ ق) که اندکی متأخر از میرزای قمی (م ۱۲۳۱ ق) هستند، در کتاب عوائد الايام گفته‌اند: 

نقل قول:إنّ المراد من قطعية الأخبار قطعية حجيتها. و ذلك عين القول بحجية الظن الخبري بواسطة الدليل القطعي.
و ذهب جمع من قدماء المجتهدين أيضا إلى عدم حجية الظن، و انحصار الحجة في العلم.
و مذهب أكثر المجتهدين، بل جميع المتأخرين منهم: وجود المخرج عن الأصل الابتدائي، و عدم انحصار الحجة في العلم.
نعم الكلام الذي بينهم هو أن الخارج هل هو الظن في الجملة- و بعبارة أخرى بعض الظنون، و بثالثة ظنون مخصوصة- أو مطلق الظن إلّا ما منع منه الدليل؟ حتى يكون الأصل الثانوي حجية الظن.
فمعظم المجتهدين من الشيعة، بل قاطبتهم، بل إجماع الفرقة المحقة على أنه لم يخرج مطلق الظن، بل الخارج ظنون مخصوصة.
و قال بعض علماء عصرنا بخروج مطلق الظن، و أصالة حجيته، و ظني أنه مما لم يقل به أحد من علمائنا السابقين، و سلفنا الصالحين.
و أما ما قد يوجد في بعض عباراتهم مما يستشم منه رائحة حجية الظن بإطلاقه، أو يستلزمها، مع تصريحاتهم بخلافه، فقد بينا السرّ فيه في كتبنا على وجه شاف كاف.

ملا احمد نراقی، عوائد الايام في بيان قواعد الاحكام و مهمات مسائل الحلال و الحرام، ص 357

طبق این نقل، میرزای قمی (بعض علماء عصرنا) اولین نفر در پذیرش انسداد بوده است و این با نقلی که آقای شبیری کرده‌اند، معارض است. مخصوصاً که ملااحمد نراقی در كربلا، در حلقه درس آقا باقر بهبهانى (متوفى 1208 ق) در آخرين سالهاى تدريسش حاضر شده است و بعید است که متوجه انسدادی بودن استادش، وحید بهبهانی، نشده باشد.

توضیح: در پاورقی کتاب عوائد الایام، آدرس مربوط به جملهٔ اخیر، از کتاب مناهج الاحکام آدرس داده شده است که نباید با مناهج الاحکام میرزای قمی اشتباه شود. مراد مناهج الأحکام و الاصول است که نوشته‌ای اصولی از ملا احمد نراقی است.
پاسخ
 سپاس شده توسط علی آمنی


پیام‌های این موضوع
RE: انسدادی باش! اگر در حجیت خبر ثقه وثوق شخصی و حتی وثوق نوعی را شرط می دانی - توسط مخبریان - 18-بهمن-1401, 23:52

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  تمسک به عموم تعلیل آیه نبأ برای اثبات حجیت شهرت فتوائیه Payam_Khajei 1 99 26-فروردين-1403, 13:06
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نقد تمسک به انسداد صغیر در اثبات حجیت قول لغوی Payam_Khajei 3 179 12-اسفند-1402, 14:11
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  لزوم انسداد در صورت عدم حجیت خبر ثقه Payam_Khajei 0 166 7-اسفند-1402, 01:01
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  تمسک به فحوای حجیت خبر ثقه در اثبات حجیت شهرت فتوایی(تهافت در کلام بحوث) Payam_Khajei 0 73 5-اسفند-1402, 23:00
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  حجیت اطلاق معقد اجماع Payam_Khajei 0 64 4-اسفند-1402, 12:44
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  چگونگی حجیت اجماع مرکب Payam_Khajei 0 36 4-اسفند-1402, 11:54
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  تفصیل در حجیت اجماع مدرکی Payam_Khajei 0 28 4-اسفند-1402, 11:50
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  تفصیل آقای بروجردی در حجیت اجماع حدسی Payam_Khajei 0 36 4-اسفند-1402, 11:44
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  بررسی سیره عقلاء در رجوع جاهل به اهل خبره در صورت عدم وثوق Payam_Khajei 3 130 2-اسفند-1402, 21:52
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  استدلال عامه به آیه من یشاقق الرسول برای اثبات حجیت اجماع Payam_Khajei 1 84 29-بهمن-1402, 07:36
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان