8-اسفند-1395, 11:40
شاذ نبودن
بعضی شرط عمل به روایت ثقه را شاذ نبودن آن قرار داده اند.
شاذ نبودن در نظر ایشان، به معنی نقل متعدد روایت و شهرت در نقل است. پس اگر فقط قلیلی آن را نقل کرده باشند، شاذ است و قابل عمل نیست. (این مطلب در ادوار علم الفقه و اطواره آمده است ولی قائل اصلی آن را نیافتیم) (علی کاشف الغطاء، ادوار علم الفقه و اطواره، ص92)
البته بعضی، شاذ بودن را به معنی عدم عمل به روایت گرفته اند که همان اعراض مشهور است که در قسمت قبل گذشت.
بعضی شرط عمل به روایت ثقه را شاذ نبودن آن قرار داده اند.
شاذ نبودن در نظر ایشان، به معنی نقل متعدد روایت و شهرت در نقل است. پس اگر فقط قلیلی آن را نقل کرده باشند، شاذ است و قابل عمل نیست. (این مطلب در ادوار علم الفقه و اطواره آمده است ولی قائل اصلی آن را نیافتیم) (علی کاشف الغطاء، ادوار علم الفقه و اطواره، ص92)
البته بعضی، شاذ بودن را به معنی عدم عمل به روایت گرفته اند که همان اعراض مشهور است که در قسمت قبل گذشت.