23-دي-1396, 11:45
یکی از مباحثی که در فهم حدیث رفع تأثیر گذار است توجه به این نکته است که هر چه آگاهی از واقع بیشتر باشد تحریک پذیری نیز نسبت بدان بیشتر خواهد بود فلذا اگر وهم یا شک یا ظن یا علم به واقع داشته باشیم برای هر کدام مرتبه ای از تحریک در ما ایجاد می شود . در حدیث رفع نیز دو احتمال وجود دارد :1-در مقام رفع تکلیف نسبت به واقع مشکوک از حیث مشکوک بودن و لا غیر-2-در مقام بیان رفع تکلیف نسبت به واقع مشکوک ولو مقرون به علم اجمالی باشد . به نظر حضرت استاد این حدیث نسبت به این دو احتمال ابهام دارد و قدر متیقنش احتمال اول است چون علم اجمالی مرتبه ای از تحریک را داراست که شک محض دارا نمی باشد و اطلاق دلیل نسبت به آن واضح نیست .