3-شهريور-1401, 18:27
جلسه108 مورخ 02/03/1401
باید دانست آنچه شارع مقدس ایجاد می کند یک قضیۀ شرطیه است مبنی بر این که «اگر مکلف مستطیع شد، حج بر او واجب می شود» و این که بعد از تحقق خارجی استطاعت، حکمِ وجوب حج فعلی می شود یک امر عقلی است نه شرعی چون آنچه شارع ایجاد می کند حکم کلی وجوب حج بر مستطیع است اعم از این که خارجا استطاعت محقق بشود یا نشود و این عقل است که بعد از تحقق خارجی استطاعت، حکم به فعلیت وجوب می کند.
به تعبیر محقق نائینی ما یک مرحلۀ جعل داریم و یک مرحلۀ مجعول داریم؛ مرحلۀ جعل یا همان مرحلۀ انشاء توسط شارع جعل می شود اما مرحلۀ مجعول یا همان فعلیت که تابع تحقق خارجی موضوع است ربطی به جعل شارع نداشته و یک امر انتزاعی عقلی است.
باید دانست آنچه شارع مقدس ایجاد می کند یک قضیۀ شرطیه است مبنی بر این که «اگر مکلف مستطیع شد، حج بر او واجب می شود» و این که بعد از تحقق خارجی استطاعت، حکمِ وجوب حج فعلی می شود یک امر عقلی است نه شرعی چون آنچه شارع ایجاد می کند حکم کلی وجوب حج بر مستطیع است اعم از این که خارجا استطاعت محقق بشود یا نشود و این عقل است که بعد از تحقق خارجی استطاعت، حکم به فعلیت وجوب می کند.
به تعبیر محقق نائینی ما یک مرحلۀ جعل داریم و یک مرحلۀ مجعول داریم؛ مرحلۀ جعل یا همان مرحلۀ انشاء توسط شارع جعل می شود اما مرحلۀ مجعول یا همان فعلیت که تابع تحقق خارجی موضوع است ربطی به جعل شارع نداشته و یک امر انتزاعی عقلی است.