امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
وجه تمایز معیار بودن عرف با معیار بودن لسان دلیل در بحث تشخیص موضوع استصحاب
#1
یکی از شرایط جریان استصحاب آن است که موضوع قضیه متیقنه با موضوع قضیه مشکوکه یکی باشد.
مرحوم شیخ انصاری آغازگر این بحث شده است که معیار تشخیص موضوع چیست؟ آیشان سه احتمال در این زمینه مطرح نموده است که عبارتند از معیار بودن عقل، معیار بودن عرف، معیار بودن لسان دلیل. ایشان در نهایت معیار بودن عرف را میپذیرد.
برخی از بزرگان به احتمالات سه گانه مرحوم اشکال نموده و گفته اند مطرح کردن لسان دلیل در مقابل عرف ناصحیح است چون فهم دلیل نیز به عرف واگذار شده اَست پس لسان دلیل نباید به عنوان معیاری در قبال عرف مطرح شود.
اما این اشکال صحیح به نظر نمی رسد چون نگاه عرف به دلیل به دو شکل است.
در مقام بیان نجاست آب متغیر دو گونه قضیه می توان بیان کرد:
1. الماء المتغیر نجس. 2. الماء نجس اذا تغیر.
ممکن است عرف با لحاظ تناسبات حکم و موضوع بگوید در حکم ثبوتی شارع تفاوتی بین این دو قضیه نیست و موضوع در هر دو آب است و تغیر از حالات آب است لذا با زوال تغیر، موضوع عوض نمی شود. ولی در همینجا عرف بین این دو قضیه به لحاظ صورت ظاهری فرق می گذارد یعنی اذا تغیر در قضیه دوم را ظرف دانسته و المتغیر در قضیه اول را وصف می داند لذا برای هر یک نقش ادبی متفاوتی قائل بوده و اعراب مختص به خود را می گذارد. پس هر دوی اینها مربوط به عرف است اما گاهی عرف را به عنوان مدرک صورت ظاهری عبارت و نقش ادبی واژه ها در نظر می گیریم که می شود لسان دلیل ولی یک وقت عرف را مدرک عالم ثبوت در نظر می گیریم که میشود عرف.
درس خارج اصول جلسه 94و95 مورخ 23و24 اسفند1401
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  خارج بودن وضع حروف از اقسام چهارگانۀ وضع مسعود عطار منش 0 46 17-فروردين-1403, 11:10
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تحلیل مختار از علقۀ وضعیه: تصدیقی بودن علقۀ وضعیه مسعود عطار منش 0 74 9-فروردين-1403, 00:04
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  ناکارآمدی مسلک قرن اکید برای تحلیل وضع عام موضوع خاص مسعود عطار منش 0 91 3-فروردين-1403, 14:05
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نقش تناسبات بین حکم و موضوع در شکل‌گیری انصراف مستقر مسعود عطار منش 0 94 12-اسفند-1402, 11:50
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  برهان آیت الله العظمی شبیری برای نادرست بودن انصراف دلیل از فرد نادر مسعود عطار منش 2 272 18-بهمن-1402, 18:52
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  ناصحیح بودن ادعای بازگشت اصول عقلائی به اصالة الظهور مسعود عطار منش 1 147 26-مهر-1402, 22:27
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  مقایسه بین تفسیر محقق خوئی و محقق خراسانی از شک مأخوذ در دلیل استصحاب مسعود عطار منش 0 118 28-شهريور-1402, 17:03
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  چکیدۀ دیدگاه استاد شبیری در بحث اشتراط بقای موضوع در جریان استصحاب مسعود عطار منش 0 124 23-شهريور-1402, 12:09
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  وجه تقدیم استصحاب بر سایر اصول در کلام محقق خراسانی مسعود عطار منش 2 221 13-شهريور-1402, 10:32
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اشکال محقق خراسانی به حکومت امارات بر استصحاب مسعود عطار منش 0 118 10-شهريور-1402, 14:18
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان