امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
شرط جریان استصحاب چیست؟ شرعی بودن مستصحب یا اثر عملی داشتن آن
#1
به هنگام احتمال نسخ، آقایان استصحاب بقای جعل یا عدم نسخ جاری می کنند،
نکته ای که وجود دارد اینست که جعل یک امر شرعی است ولی اثر عملی مستقیم ندارد چون جعل تا تمام اجزای موضوع محقق نشده باشد و به مرحله فعلیت یا مجعول نرسد موضوع تنجیز و تعذیر نیست.
مرحوم صدر لا تنقض را به نقض عملی تفسیر می کند و در نتیجه شرط جریان استصحاب را اثر عملی داشتن مستصحب (نه لوازم آن) می داند و در نتیجه طبق مبنای متعارف که مرحله ای به نام فعلیت و مجعول داریم، اثر عملی تنها برای مرحله مجعول است و همانجا استصحاب جاری می شود نه در جعل.
استاد فرمودند تفسیر روشن تری برای لا تنقض وجود دارد. لا تنقض نه اینکه نهی از نقض عملی باشد تا لازم باشد مستصحب اثر عملی مستقیم داشته باشد بلکه ارشاد به بقای تعبدی و تنزیلی یقین است و ظاهر تعبد به بقای یک شی اینست که یا خودش قابل تعبد و تشریع باشد یا موضوع یک تعبد یا تشریع باشد هر چند اثر عملی مستقیم نداشته باشد.
پس شرط جریان استصحاب تعبدی بودن یا شرعی بودن مستصحب است نه اثر عملی داشتن آن.
جلسه 46 مورخ 21آذر1400
پاسخ
#2
ارشادی که خلاف ظاهر هست طبق اصالت المولویه بودن اواومر و نواهی مولی، احتمالا منظور تعبد به بقای تعبدی و تنزیلی یقین است.
پاسخ
#3
بعد با تعبد به بقای یقین همه مثبتات اصل حجت نمیشه حتی در لوازم عقلیه؟
پاسخ
#4
همه اش حجت نمیشه چون تنزیل مذکور نسبت به آثار مع الواسطه اطلاق ندارد
پاسخ
#5
تشکر
این بیان رو که تنزیل مطلق نیست رو فکر کنم شیخ انصاری یا آخوند رضوان الله تعالی علیهما هم داشت
گفتم شاید بیان جدیدی داشتند و اصل مثبت رو حجت دونستند.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  خارج بودن وضع حروف از اقسام چهارگانۀ وضع مسعود عطار منش 0 43 17-فروردين-1403, 11:10
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تحلیل مختار از علقۀ وضعیه: تصدیقی بودن علقۀ وضعیه مسعود عطار منش 0 71 9-فروردين-1403, 00:04
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  برهان آیت الله العظمی شبیری برای نادرست بودن انصراف دلیل از فرد نادر مسعود عطار منش 2 271 18-بهمن-1402, 18:52
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  جایگاه بناگذاری قلبی در احکام شرعی مسعود عطار منش 0 115 23-آذر-1402, 13:02
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  ناصحیح بودن ادعای بازگشت اصول عقلائی به اصالة الظهور مسعود عطار منش 1 146 26-مهر-1402, 22:27
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  مقایسه بین تفسیر محقق خوئی و محقق خراسانی از شک مأخوذ در دلیل استصحاب مسعود عطار منش 0 116 28-شهريور-1402, 17:03
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  چکیدۀ دیدگاه استاد شبیری در بحث اشتراط بقای موضوع در جریان استصحاب مسعود عطار منش 0 121 23-شهريور-1402, 12:09
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  وجه تقدیم استصحاب بر سایر اصول در کلام محقق خراسانی مسعود عطار منش 2 219 13-شهريور-1402, 10:32
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اشکال محقق خراسانی به حکومت امارات بر استصحاب مسعود عطار منش 0 115 10-شهريور-1402, 14:18
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  حکومت امارات بر استصحاب از نگاه محقق محقق خویی مسعود عطار منش 0 84 3-شهريور-1402, 16:02
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان