22-مهر-1402, 19:38
شهید صدر ادعا کردند که در حجیت سیره عقلاء، لازم نیست که در مرئا و مسمع معصوم، عمل صورت گرفته باشد بلکه همینکه ارتکاز باشد که باید به اهل خبره رجوع کرد و چه بسا در آینده و در خطابات شرعیه اجرا شود و به آن سرایت کند، اینجا از عدم ردع، امضا کشف میشود. اگر شارع مقدس در این موارد راضی نباشد، باید تذکر دهد که نباید برای کشف مدالیل، به اهل خبره رجوع کنید.
اما این کشف و امضا قابل قبول نیست. در مورد رجوع به اهل خبره، سیرهای محقق نشده ولی لازم نیست که معصوم نسبت به آینده تذکر دهد و چه بسا همان آینده مردم تکلیفشان را خودشان مشخص میکنند و علماء حجت بودن آن را مشخص میکنند. برخی قائل به احتیاط میشوند و برخی عمل میکنند. چنانچه امروز رسالههای عملیه تالیف میشود بدون آنکه اختلاف در حجیت قول لغوی، خللی ایجاد کرده باشد. یعنی رجوع به قول لغوی یکی از سیره های مستحدثه است اختلافی هم هست و هیچ مشکلی هم پیش نیامده است در مسائل شرعی.
درس خارج اصول. جلسه 15 تاریخ 22 مهر ماه 1402
اما این کشف و امضا قابل قبول نیست. در مورد رجوع به اهل خبره، سیرهای محقق نشده ولی لازم نیست که معصوم نسبت به آینده تذکر دهد و چه بسا همان آینده مردم تکلیفشان را خودشان مشخص میکنند و علماء حجت بودن آن را مشخص میکنند. برخی قائل به احتیاط میشوند و برخی عمل میکنند. چنانچه امروز رسالههای عملیه تالیف میشود بدون آنکه اختلاف در حجیت قول لغوی، خللی ایجاد کرده باشد. یعنی رجوع به قول لغوی یکی از سیره های مستحدثه است اختلافی هم هست و هیچ مشکلی هم پیش نیامده است در مسائل شرعی.
درس خارج اصول. جلسه 15 تاریخ 22 مهر ماه 1402