به نام خدا
یکی از مطالبی که در بررسی استنباط های فقهی با آن مواجه می شویم، عمل نکردن فقها به بعضی روایات است که در ظاهر، سند و دلالت آنها مشکلی ندارد.
عناوین و عوارض مختلفی ممکن است مانع از عمل به ظاهر یک روایت صحیح السند بشود.
در اینجا با ملاک قرار دادن یک روایت صحیح السند که مورد اعراض مشهور فقها می باشد، به بیان برخی از عوامل ترک روایت صحیح السند می پردازیم.
روایت مورد نظر، روایت محمد بن مرازم است که به سند صحیح از امام صادق علیه السلام نقل نموده است:
أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِيسَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ يَزِيدَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُرَازِمٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَال إِذَا تَطَوَّقَ الْهِلَالُ فَهُوَ لِلَيْلَتَيْنِ وَ إِذَا رَأَيْتَ ظِلَّ رَأْسِكَ فِيهِ فَهُوَ لِثَلَاثِ لَيَالٍ. (کلینی، کافی (انتشارات اسلامیه)، ج4، ص78)
ترجمه: از امام صادق عليه السّلام كه فرمود: «وقتى كه هلال به صورت طوق دار درآيد، پس آن، ماه دوشبه است، و چون سایه ی سرت را در آن ببينى، پس آن ماه سه شبه است»
سند و آدرس این روایت در کتب اربعه را اینجا ببینید.
این روایت مورد اعراض مشهور اصحاب است و کمتر کسی طبق آن فتوا داده است.
در ادامه، به بررسی دلایل عدم عمل به یک روایت صحیح می پردازیم...
یکی از مطالبی که در بررسی استنباط های فقهی با آن مواجه می شویم، عمل نکردن فقها به بعضی روایات است که در ظاهر، سند و دلالت آنها مشکلی ندارد.
عناوین و عوارض مختلفی ممکن است مانع از عمل به ظاهر یک روایت صحیح السند بشود.
در اینجا با ملاک قرار دادن یک روایت صحیح السند که مورد اعراض مشهور فقها می باشد، به بیان برخی از عوامل ترک روایت صحیح السند می پردازیم.
روایت مورد نظر، روایت محمد بن مرازم است که به سند صحیح از امام صادق علیه السلام نقل نموده است:
أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِيسَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ يَزِيدَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُرَازِمٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَال إِذَا تَطَوَّقَ الْهِلَالُ فَهُوَ لِلَيْلَتَيْنِ وَ إِذَا رَأَيْتَ ظِلَّ رَأْسِكَ فِيهِ فَهُوَ لِثَلَاثِ لَيَالٍ. (کلینی، کافی (انتشارات اسلامیه)، ج4، ص78)
ترجمه: از امام صادق عليه السّلام كه فرمود: «وقتى كه هلال به صورت طوق دار درآيد، پس آن، ماه دوشبه است، و چون سایه ی سرت را در آن ببينى، پس آن ماه سه شبه است»
سند و آدرس این روایت در کتب اربعه را اینجا ببینید.
این روایت مورد اعراض مشهور اصحاب است و کمتر کسی طبق آن فتوا داده است.
در ادامه، به بررسی دلایل عدم عمل به یک روایت صحیح می پردازیم...