ارسالها: 207
موضوعها: 22
تاریخ عضویت: مرداد 1399
اعتبار:
1
سپاس ها 15
سپاس شده 26 بار در 22 ارسال
برادر شهاب الدین-علی ما نقل-
فرض ثبوتی شما ظاهرا اشکال رو دفع نمیکنه چون اشکال مبتنی بر لابشرط بودت اقل است ظاهرا و در فرض شما هم با انجام اقل ولو در ضمن اکثر وجوب ساقط است و نوبت به امتثال واجب به اکثر نمیرسه. و لذا جعل وجوب برای اکثر لغو میشه.
ارسالها: 207
موضوعها: 22
تاریخ عضویت: مرداد 1399
اعتبار:
1
سپاس ها 15
سپاس شده 26 بار در 22 ارسال
در مورد کلام برادر عطارمنش
اولادتحلیل شما ناتمام است چون گاهی اقل و اکثر بین یک و دو است مثل استظهار زن که بین یک روز و دو روز هست.
و نسبت به اشکال شما به سید خویی رحمه الله تعالی هم اشکال شما ظاهرا خلاف فرض لابشرط بودن اقل است چون لابشرط حتی در ضمن دوتا محقق است و وجوب ساقط
و اینکه باید سومی رو انجام بده با مبنای سید خویی رحمه الله تعالی هم سازگار است چون اگر اکثر و سه تا مستحب باشه بار دوم اگر به قصد ورود باشه اشکال دارد و باید سومی رو هم انجام بده.
البته شاید متوجه منظور شما نشده باشم.
ارسالها: 207
موضوعها: 22
تاریخ عضویت: مرداد 1399
اعتبار:
1
سپاس ها 15
سپاس شده 26 بار در 22 ارسال
مهمترین جواب استاد گنجی مدظله به این اشکال عرفی بودن تخییر بین اقل و اکثر است و با عرفی بودن جایی برای رفع ید از ظهور خطابات در تخییر نداریم و باید حمل بر وجوب تخییری کرد نه وجوب اقل و استحباب اکثر.
مثال عرفی:
پدر به فرزند امر می کند برو یکی دوتا نون بخر که ظهور در تخییر بین یکی و دوتا دارد.
ارسالها: 207
موضوعها: 22
تاریخ عضویت: مرداد 1399
اعتبار:
1
سپاس ها 15
سپاس شده 26 بار در 22 ارسال
سلام عزیز
شما بفرمایید اقل رو چطور فرض کردید؟لابشرط یا بشرط لا یا بشرط شی؟
نسبت به کلام آقای عطارمنش هم تحلیل ایشون نسبت به یک و دو درست نبود عرض کردم در این مورد نمیاد و لذا تحلیل کاملی برای اقل و اکثر ظاهرا نیست.
ارسالها: 207
موضوعها: 22
تاریخ عضویت: مرداد 1399
اعتبار:
1
سپاس ها 15
سپاس شده 26 بار در 22 ارسال
ظاهرا فرض خود را در لابشرط قبول دارید.سوال اینه که وقتی اقل انجام میشه وجوب ساقط میشه حالا غرض ناقص یا کامل.
برای رسیدن به غرضی که نمیشه وجوب براش جعل کرد استحباب جعل بشه یعنی همونی که سید خویی رحمه الله تعالی فرمود.
پس ظاهرا ثبوتا چنین جعلی صحیح نیست.
اگه جایی رو درست متوجه نشد بفرمایید استفاده کنیم
جعلک الله القادر من شهب الدین
ارسالها: 395
موضوعها: 180
تاریخ عضویت: مهر 1397
اعتبار:
12
سپاس ها 0
سپاس شده 68 بار در 60 ارسال
[quote pid='8084' dateline='1608400925']
سلام برادر به نظر بحث اعم از فرض شماست بحث در امکان ثبوتی تخییر بین اقل و اکثر است. عرض این است که میتوان تصور کرد و ثبوتا مشکلی ندارد.
[/quote]
سلام امکان ثبوتی هم با بیانی که گفته شد وجود ندارد یعنی وقتی ثبوتا ملاک اکثر در اقل باشد نه یک مقدار کم و نه یک مقدار زیاد در اینصورت به محض آمدن اقل غرض حاصل می شود و با سقوط غرض، دیگر چیزی باقی نمی ماند که بخواهد مخیر باشد بین اختیار آن یا اختیار غیرش.