8-اسفند-1396, 23:48
(7-اسفند-1396, 20:57)هادی نوشته: طاهرا به مقدمۀ سوم توجه نشده است با توجه به اینکه یکی از راویان کتاب علی بن جعفر جناب العمرکی بوده است و ایشان از مشایخ عبدالله بن جعفر حمیری است و قطعا تا آن زمان جناب العمرکی کتاب علی بن جعفر را نقل کرده و مهم ترین نقش جناب عمرکی در مجموع همان واسطه بودن کتاب علی بن جعفر است بنابراین امکان اجازه کتاب علی بن جعفر برای حمیری وجود داشته است و همانطور که گفتیم مهم ترین نقش عمرکی در این جنبه است بنابراین حتی اجازه نگرفتن کتاب هم خود نشان دهندۀ عدم نیاز به آن بوده است
ممنون از جواب شما
اما چند سوال:
یک: آیا لزوما شاگرد به تمام اجازات و نقل های شیخ خود واقف بوده است تا بگوییم امکان اجازه برای حمیری وجود داشته است؟ این احتمال نمی رود که حمیری به این سند که از طریق عمرکی به کتاب علی بن جعفر می رسد مطلع نبوده است؟
دو: از کجا معلوم است که عمرکی در زمانی که حمیری شاگرد او بوده کتاب علی بن جعفر را نقل کرده بوده است شاید بعد از اینکه از محضر این استاد فارغ شد و به محضر استاد دیگر رسید او در طریق سند واقع شده است؟
سه: متوجه این جمله نشدم که «مهم ترین نقش جناب عمرکی در مجموع همان واسطه بودن کتاب علی بن جعفر است» دلیل بر این مدعا چیست؟
باز هم ممنون از تحمل و سعه صدر شما