امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مرحوم خویی:صحت حمل و صحت سلب علامت تبادر نیست
#1
مرحوم خویی در بحث علامت حقیقت و مجاز وقتی به علامت دوم میرسند میفرمایند این علامت، اماریت برای حقیقت و مجاز نیست زیرا در حمل ما باید ابتدا موضوع و محمول را تصور کنیم تا بتوانیم حمل را انجام بدهیم و اگر موضوع و محمول را در ذهن احضار کردیم دیگر نیاز به حمل پی بردن به حقیقت و مجاز نیست چون موضوع و محمول تصور شده است.
جناب اقای گنجی در جواب فرمودند که ما گاهی اوقات با حمل میخواهیم حکایت از چیزی بکنیم و ان را حاکی قرار دهیم در اینجا نیاز به تصور موضوع و محمول و مشخص کردن انها داریم و گاهی اوقات ما عملیات حمل را برای اختبار و ازمایش انجام میدهیم و بررسی کنیم که ایا این حمل صحیح است یا نه؟ و در این حمل اختباری نیازی به مشخص کردن موضوع و محمول نیست؟
سوال: ایا فرق قارقی بین این دو حمل وجود دارد یا خیر؟
پاسخ
 سپاس شده توسط حسین . ، مسعود عطار منش
#2
(3-ارديبهشت-1397, 08:39)90220 نوشته: مرحوم خویی در بحث علامت حقیقت و مجاز وقتی به علامت دوم میرسند میفرمایند این علامت، اماریت برای حقیقت و مجاز نیست زیرا در حمل ما باید ابتدا موضوع و محمول را تصور کنیم تا بتوانیم حمل را انجام بدهیم و اگر موضوع و محمول را در ذهن احضار کردیم دیگر نیاز به حمل پی بردن به حقیقت و مجاز نیست چون موضوع و محمول تصور شده است.
جناب اقای گنجی در جواب فرمودند که ما گاهی اوقات با حمل میخواهیم حکایت از چیزی بکنیم و ان را حاکی قرار دهیم در اینجا نیاز به تصور موضوع و محمول و مشخص کردن انها داریم و گاهی اوقات ما عملیات حمل را برای اختبار و ازمایش انجام میدهیم و بررسی کنیم که ایا این حمل صحیح است یا نه؟ و در این حمل اختباری نیازی به مشخص کردن موضوع و محمول نیست؟
سوال: ایا فرق قارقی بین این دو حمل وجود دارد یا خیر؟

آنچه به ذهن قاصر بنده می رسد اینست که اگر مراد از تصور ، التفات تفصیلی به مفهوم موضوع و محمول است در هیچیک از دو حمل مذکور چنین التفاتی لازم نیست و اگر مراد التفات اجمالی و ارتکازی است در هر دو نوع حمل لازم است بنابراین فرقی بین این دو نوع حمل نه در مرحلۀ التفات تفصیلی و نه در مرحلۀ التفات اجمالی نیست .
مع ذلک می توان اشکال مرحوم خوئی را این گونه پاسخ داد که ما در حمل مورد نظر التفات اجمالی به موضوع و محمول می کنیم و حمل را انجام می دهیم که در اینصورت اگر این حمل صحیح بود و سلبش صحیح نبود بلحاظ همان ارتکازی که داریم دیگر معنای حقیقی برای ما بصورت تفصیلی کشف میشود .
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نکته ظریف عدم اجرای برائت در قصد امر از منظر مرحوم آخوند خیشه 1 73 21-اسفند-1397, 18:21
آخرین ارسال: سید محسن حائری
  اطلاق مقامی در کلام مرحوم آخوند خیشه 5 168 21-اسفند-1397, 11:26
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  پذیرفتن دو داعی برای تحقق قربی شدن عمل از سوی مرحوم خویی خیشه 2 192 30-بهمن-1397, 07:29
آخرین ارسال: خیشه
  ادعای عجیب مرحوم آغا ضیا در بحث کشف ملاکات خیشه 8 395 24-بهمن-1397, 08:47
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  فرق بین متعلق و موضوع از منظر مرحوم نائینی و مرحوم خویی خیشه 3 220 13-بهمن-1397, 11:42
آخرین ارسال: سید محسن حائری
  لزوم حسن فاعلی در تحقق امتثال و سقوط تکلیف( نظریه مرحوم نائینی) خیشه 8 323 30-دي-1397, 09:13
آخرین ارسال: خیشه
  لغو آکدیت جمله های خبریه در مقام انشاء در وجوب توسط مرحوم خویی خیشه 0 203 6-دي-1397, 13:10
آخرین ارسال: خیشه
  بحث تبادر خیشه 0 470 28-فروردين-1397, 08:43
آخرین ارسال: خیشه
  مرحوم خوئي ره: استصحاب اماره است. اشکذری 0 1,637 23-بهمن-1394, 23:05
آخرین ارسال: اشکذری

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان