15-بهمن-1397, 08:29
(30-دي-1397, 09:38)خیشه نوشته: سوال: آیا در مواردی که حکم وجود ندارد، از اطلاق ماده کشف از اطلاق ملاک میشود؟
به نظر می رسد :
اولا کشف ملاک از ماده بخاطر اتصاف ماده به هیأت استیعنی حتی اگر لفظ نماز را بکار ببریم و اطلاق داشته باشد نمی توان گفت همه نماز ها ملاک دارند چون ماده نماز لا بشرط است ملاک دار بودن یا نبودن است و لکن اتصافش به وجوب است که باعث میشود کشف از ملاک کند یعنی از اتصاف نماز به وجوب انّا کشف می کنیم ملاک داشته و الا واجب نمی شد .
و من هنا یظهر در حالت عدم اتصاف کاشفی از ملاک وجود ندارد اللهم الا ان یقال بنا بر قول به صحیح چون ماده نماز بنابر قول به صحیح وضع شده است برای نماز صحیح و از طرفی اطلاق ماده اقتضاء می کند این نماز صحیح در حالت غصب هم محقق باشد و این یعنی نماز ملاک دارد و الا معنا نداشت صحیح باشد .
و ثانیا اشکال دیگری در مسأله هست و آن عدم تمامیت مقدمات حکمت است یعنی حتی بنابر قول به صحیح هم مقدمات حکمت سر نمی رسد چون شارع به هنگام امر به نماز در مقام بیان آن حصه ای از نماز است که قابل تحریک است و نماز در دار غصبی بنابر این که امر نداشته باشد نماز محرک الیه نیست تا شارع در مقام بیان آن باشد .
البته به نظر می رسد اشکالات دیگری هم هست که مجال پرداختن به آن واسع نیست.