15-آذر-1398, 23:30
صرف نظر از اصل بحث در این که آیا مثال نقض مذکور واقعا نقض است یا خیر، باید به این نکته نیز توجه کرد که به فرض پذیرش این نکته که مسئلهی اباحهی اقتضایی با نظریهی حق الطاعة تناقض دارد، باید پرسید که آیا در این صورت حق الطاعة است که باطل است یا اباحهی اقتضائی؟
چه بسا بتوان ادعا کرد که ادلهی حق الطاعة باعث میشوند که اباحهی اقتضائی (به آن معنایی که شهید صدر توضیح میدهند و نه توضیحات دیگر) نداریم و یا اگر داریم مراعاتش لازم نیست. به عبارت دیگر به جای این که بگوییم نظریهی حق الطاعة ناصحیح است، بگوییم که نظریهی شهید صدر در مورد احکام ظاهری مخدوش است.
چه بسا بتوان ادعا کرد که ادلهی حق الطاعة باعث میشوند که اباحهی اقتضائی (به آن معنایی که شهید صدر توضیح میدهند و نه توضیحات دیگر) نداریم و یا اگر داریم مراعاتش لازم نیست. به عبارت دیگر به جای این که بگوییم نظریهی حق الطاعة ناصحیح است، بگوییم که نظریهی شهید صدر در مورد احکام ظاهری مخدوش است.