24-تير-1394, 16:39
بسم الله الرحمن الرحیم
اگر آنچه که گفته شد مبنی بر اینکه ««بنای علمای شیعه در روایات بر کار فهرستی بوده است نه رجالی.یعنی علمای شیعه تا قرن 7 هجری آنچه برایشان مهم بوده است کتاب بوده است نه فرد.اگر کتاب فرد را قابل اعتماد می دانستند به روایات آن عمل می کردند و به بررسی تک تک افراد روی نمی آوردند و در غیر این صورت به روایات کتاب عمل نمی کردند.»» درست باشد، پس تضعیفات و توثیقات رجالیان متقدم بر اساس متن شناسی بوده و بر مبنای نظرات آیت الله شبیری زنجانی نمی توان به این آرا اعتماد کرد.ایشان می گویند که:
««به طور كلى تضعيفات مبنى بر متنشناسى از هر كس باشد اعتبار ندارد، چون بر پايه استنباط و اجتهاد استوار است و ادله حجيت شهادت، شهادت حسى را معتبر مىسازد نه شهادت حدسى را.»»
یا حق
اگر آنچه که گفته شد مبنی بر اینکه ««بنای علمای شیعه در روایات بر کار فهرستی بوده است نه رجالی.یعنی علمای شیعه تا قرن 7 هجری آنچه برایشان مهم بوده است کتاب بوده است نه فرد.اگر کتاب فرد را قابل اعتماد می دانستند به روایات آن عمل می کردند و به بررسی تک تک افراد روی نمی آوردند و در غیر این صورت به روایات کتاب عمل نمی کردند.»» درست باشد، پس تضعیفات و توثیقات رجالیان متقدم بر اساس متن شناسی بوده و بر مبنای نظرات آیت الله شبیری زنجانی نمی توان به این آرا اعتماد کرد.ایشان می گویند که:
««به طور كلى تضعيفات مبنى بر متنشناسى از هر كس باشد اعتبار ندارد، چون بر پايه استنباط و اجتهاد استوار است و ادله حجيت شهادت، شهادت حسى را معتبر مىسازد نه شهادت حدسى را.»»
یا حق