14-آبان-1394, 23:57
شما فرموده اید "علمای شیعه تا قرن 7 هجری آنچه برایشان مهم بوده است کتاب بوده است نه فرد".
از اینجا می توان نتیجه گرفت که که توثیقات و یا تضعیفاتی که بدون قراین می باشد از طریق متن شناسی است.چون اساسا روش دیگری موجود نیست. پس یا فهرست نویس و یا مشایخش از طریق متن شناسی به جرح و تعدیل راوی پرداخته اند.
اصلا می توان گفت عباراتی چون واضح الرواية،صحيح الروایه،مضطرب الرواية و... ناظر به متن شناسی اند.
نکته ی دیگر آنجا که فرموده اید:"اگر کتاب فرد را قابل اعتماد می دانستند به روایات آن عمل می کردند و به بررسی تک تک افراد روی نمی آوردند و در غیر این صورت به روایات کتاب عمل نمی کردند"، به نظر می رسد به صورت قطعی نمی توان این سخن را بگوییم. زیرا به عنوان مثال شیخ در فهرست درباره ی طاطری می گوید:و له كتب في الفقه، رواها عن الرجال الموثوق بهم و برواياتهم فلأجل ذلك ذكرناها. و یا نجاشی درباره ی أحمد بن إبراهيم بن المعلى می گوید:و أكثر الرواية عن العامّة و الأخباريّين. اساسا می توان گفت که رجالیون متقدم لااقل مشایخ هر یک از روات را بررسی می کرده اند. این را می توان از طعنشان بر رواتی که از ضعفا نقل می کنند یا تحسینشان از کسانی که این را انجام نمی دهند مشاهده نمود.
یا حق
از اینجا می توان نتیجه گرفت که که توثیقات و یا تضعیفاتی که بدون قراین می باشد از طریق متن شناسی است.چون اساسا روش دیگری موجود نیست. پس یا فهرست نویس و یا مشایخش از طریق متن شناسی به جرح و تعدیل راوی پرداخته اند.
اصلا می توان گفت عباراتی چون واضح الرواية،صحيح الروایه،مضطرب الرواية و... ناظر به متن شناسی اند.
نکته ی دیگر آنجا که فرموده اید:"اگر کتاب فرد را قابل اعتماد می دانستند به روایات آن عمل می کردند و به بررسی تک تک افراد روی نمی آوردند و در غیر این صورت به روایات کتاب عمل نمی کردند"، به نظر می رسد به صورت قطعی نمی توان این سخن را بگوییم. زیرا به عنوان مثال شیخ در فهرست درباره ی طاطری می گوید:و له كتب في الفقه، رواها عن الرجال الموثوق بهم و برواياتهم فلأجل ذلك ذكرناها. و یا نجاشی درباره ی أحمد بن إبراهيم بن المعلى می گوید:و أكثر الرواية عن العامّة و الأخباريّين. اساسا می توان گفت که رجالیون متقدم لااقل مشایخ هر یک از روات را بررسی می کرده اند. این را می توان از طعنشان بر رواتی که از ضعفا نقل می کنند یا تحسینشان از کسانی که این را انجام نمی دهند مشاهده نمود.
یا حق