25-خرداد-1401, 08:32
آقای سید علیرضا حسینی شیرازی که شاگرد رجالی استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی هست، این مطلب رو داره که اکثرا مبنای ابن غضائری و نجاشی و بقیه رجالیان در تضعیفات بررسی کتب ان راویان بوده، وقتی مطلبی را نمیپسندیدند راوی را متهم می کردند. اگر مطلب بدی در کتاب نبود، کتاب را قریب و راوی را ثقه معرفی میکردند
از جمله مؤیدات این مساله:
تعبیرات له کتب.. یعرف روایته و ینکر، یا یعرف، یا فقط ینکر هست
همچنین اکثر راویانی که عنوان بندی شده اند در کتب رجالی و طبقه بندی ها صاحب کتاب ها بوده اند
همچنین رجال برقی که طبقات نگاری هست و از توثیق و تضعیف خالی است فقط دو جا توثیق دارد آن هم نسبت به دو راوی صاحب کتابست و خودش میگوید له کتاب
همچنین موارد بسیار دیگه که نشان دهنده تضعیف و توثیق بر اساس ملاحظه نمودن کتاب های راوی بوده
از جمله مؤیدات این مساله:
تعبیرات له کتب.. یعرف روایته و ینکر، یا یعرف، یا فقط ینکر هست
همچنین اکثر راویانی که عنوان بندی شده اند در کتب رجالی و طبقه بندی ها صاحب کتاب ها بوده اند
همچنین رجال برقی که طبقات نگاری هست و از توثیق و تضعیف خالی است فقط دو جا توثیق دارد آن هم نسبت به دو راوی صاحب کتابست و خودش میگوید له کتاب
همچنین موارد بسیار دیگه که نشان دهنده تضعیف و توثیق بر اساس ملاحظه نمودن کتاب های راوی بوده