10-ارديبهشت-1399, 05:59
نسبت به کلام والد معظمشان منافاتی شاید نباشد زیرا استاد جایی را می گویند که احتمال دارد خود امیرالمومنین نیز تقیه کرده باشد والد معظم بحث کذب را مطرح کردند که طبعا احتمال تقیه ی خود امیرالمومنین منتفی است وکلام ایشان نسبت به موردی که احتمال تقیه ی خود حضرت امیر باشد ساکت است.
نسبت به کلام اخیرتان می توان گفت که درست است که خود خلیفه ی ثانی ابائی نداشته از سوال از امیرالمومنین اما بعد از خلافت خلفای سه گانه فضای حاکم جوری شده بود که حضرت امیر با بسیاری از بدعتها نتوانستند مبارزه کنند یعنی تقیه از پیروان خلفای سه گانه کاملا وجیه بوده لذا حضرت وقتی از صلاه تراویح نهی می کنند در سپاه خودشان کسانی که درکنار ایشان می جنگیدند و طبعا جان خود را هم در راه ایشان می دادند گفتند یا اهل الاسلام غیرت سنه عمر.مرحوم کلینی در جلد 8کافی (چاپ اسلامیه)ص58این روایت را آورده که حضرت بیش از بیست مورد انحرافاتی را می شمارند که به خاطر عملکرد خلفای پیشین توان اصلاح آنها را نداشتند با توجه به این فضا کاملا وجیه هست که ایشان با اینکه حاکم بوده اند بخواهند تقیه کنند.ادعای حضرت استاد این نیست که تمام دوران حیات امیرالمومنین تقیه ای بوده بلکه بخشی از آن که بیشتر ناظر به بعد خلافت است مقصود است.اینکه منادی سپاه امام ابوبکر را طیب می خواند نشانگر عظمت خلیفه ی اول در بین برخی سپاهیان امام بوده ومخالفت با سنن او برای امام هزینه داشته است.شاید به خاطر مصالحی مثل عدم تفرقه حضرت تقیه کنند و حکم واقعی را نگویند.به روایت مورد اشاره حتما مراجعه بفرمایید
نسبت به کلام اخیرتان می توان گفت که درست است که خود خلیفه ی ثانی ابائی نداشته از سوال از امیرالمومنین اما بعد از خلافت خلفای سه گانه فضای حاکم جوری شده بود که حضرت امیر با بسیاری از بدعتها نتوانستند مبارزه کنند یعنی تقیه از پیروان خلفای سه گانه کاملا وجیه بوده لذا حضرت وقتی از صلاه تراویح نهی می کنند در سپاه خودشان کسانی که درکنار ایشان می جنگیدند و طبعا جان خود را هم در راه ایشان می دادند گفتند یا اهل الاسلام غیرت سنه عمر.مرحوم کلینی در جلد 8کافی (چاپ اسلامیه)ص58این روایت را آورده که حضرت بیش از بیست مورد انحرافاتی را می شمارند که به خاطر عملکرد خلفای پیشین توان اصلاح آنها را نداشتند با توجه به این فضا کاملا وجیه هست که ایشان با اینکه حاکم بوده اند بخواهند تقیه کنند.ادعای حضرت استاد این نیست که تمام دوران حیات امیرالمومنین تقیه ای بوده بلکه بخشی از آن که بیشتر ناظر به بعد خلافت است مقصود است.اینکه منادی سپاه امام ابوبکر را طیب می خواند نشانگر عظمت خلیفه ی اول در بین برخی سپاهیان امام بوده ومخالفت با سنن او برای امام هزینه داشته است.شاید به خاطر مصالحی مثل عدم تفرقه حضرت تقیه کنند و حکم واقعی را نگویند.به روایت مورد اشاره حتما مراجعه بفرمایید