8-خرداد-1399, 13:55
(8-خرداد-1399, 13:19)ارادتمند آیت الله مکارم نوشته: در مطالب سابق، مخصوصا این: http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1580اگر غرض شما این است که با رد قاعده احتمال و محتمل، نظریه حق الطاعه را رد کنید، نمی توان چنین کاری کرد چون احتمال هر چه قدر هم کم باشد و در امور دنیوی به آن اهمیت ندهند به این مقدار از احتمال اما در امور اخروی چون محتمل خیلی بالاست به آن اعتنا می کنند.
گفتیم حکم عقل عملی این است که در رابطه با هرکسی از جمله مولی، با قاعده احتمال و محتمل نسبت به او باید رفتار کنیم. (اگر بخواهیم به وظیفه اخلاقی خود نسبت به او رفتار کنیم)
اما اگر 1- شما بخواهید به اراده و خواست آن شخص عمل نمایید (نه وظیفه اخلاقیتان نسبت به او)
و 2- آن شخص (به هرعلتی) قطعا یا ظنا نخواهد که شما به ملاک احتمال و محتمل عمل نمایید و آن را معتبر نداند ،
در نتیجه: دیگر نباید به احتمال و محتمل عمل نمایید.
حال اگر نسبت به مولی حقیقی یعنی خداوند هم این امر فهمیده شود دیگر نباید به قاعده احتمال و محتمل عمل کرد.
و ظاهرا از روایات، عدم اعتبار قاعده احتمال و محتمل در نزد شارع فهمیده می شود.
البته توجه شود از این قاعده هنوز برای بدست آوردن بناء عقلا در امور مختلف می توان استفاده کرد.