24-تير-1399, 23:52
(آخرین تغییر در ارسال: 24-تير-1399, 23:53 توسط محمود رفاهی فرد.)
در ادامه ی مطلب قبل
برای بررسی تبعات و لوازم حکومت، دو طریق را باید ملاحظه کرد. طریق اول، احادیثی است که مرتبط با این موضوع است. احادیثی چون
مَا خَرَجَ وَ لَا يَخْرُجُ مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ إِلَى قِيَامِ قَائِمِنَا أَحَدٌ لِيَدْفَعَ ظُلْماً أَوْ يَنْعَشَ حَقّاً إلَّا اصْطَلَمَتْهُ الْبَلِيَّةُ، وَ كَانَ قِيَامُهُ زِيَادَةً فِي مَكْرُوهِنَا وَ شِيعَتِنَا
و طریق دوم، استفاده از علوم جدید است. با توجه به این که حکومت، آثار و تبعات بسیار گسترده ای دارد، لازم است برای بررسی تبعات حکومت، از متخصصانی که می توانند در این زمینه اظهار نظر کنند بهره گرفت. با توجه به این که اولا این حیطه، ناظر به امور خارجی است و نه حکم شرعی کلی و ثانیا تخصصی است و نیاز به خبرویتی دارد که از طریق فقه و اصول به دست نمی آید، تبعا فقیه نمی تواند متصدی این بررسی شود، بر خلاف طریق اول که بررسی روایات مرتبط، بر عهده ی فقیه است.
برای بررسی تبعات و لوازم حکومت، دو طریق را باید ملاحظه کرد. طریق اول، احادیثی است که مرتبط با این موضوع است. احادیثی چون
مَا خَرَجَ وَ لَا يَخْرُجُ مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتِ إِلَى قِيَامِ قَائِمِنَا أَحَدٌ لِيَدْفَعَ ظُلْماً أَوْ يَنْعَشَ حَقّاً إلَّا اصْطَلَمَتْهُ الْبَلِيَّةُ، وَ كَانَ قِيَامُهُ زِيَادَةً فِي مَكْرُوهِنَا وَ شِيعَتِنَا
و طریق دوم، استفاده از علوم جدید است. با توجه به این که حکومت، آثار و تبعات بسیار گسترده ای دارد، لازم است برای بررسی تبعات حکومت، از متخصصانی که می توانند در این زمینه اظهار نظر کنند بهره گرفت. با توجه به این که اولا این حیطه، ناظر به امور خارجی است و نه حکم شرعی کلی و ثانیا تخصصی است و نیاز به خبرویتی دارد که از طریق فقه و اصول به دست نمی آید، تبعا فقیه نمی تواند متصدی این بررسی شود، بر خلاف طریق اول که بررسی روایات مرتبط، بر عهده ی فقیه است.