امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
فتوای جالب آیت الله شبیری پیرامون حد لواط.
#1
شهید اول در لمعه فرموده: فاعل لواط کشته می شود و کیفیت قتل آن یا به سوزاندن است یا سنگسار است یا تخریب دیوار بر او یا انداختن او از بلندی می باشد. و جمع بین دو مورد از این ۵عقوبت که یکی از آنها احراق باشد جایز است. ودر این حکم فرقی نمی کند که فاعل محصن باشد یا خیر.[1]
مرحوم امام در تحریر فرمودند:حاکم مخیر است در قتل او بین گردن زدن یا انداختن از بلندی با دست و پای بسته یا احراق و یا سنگسار و طبق قول دیگری دیوار را بر او خراب کردن. در این حکم بین فاعل و مفعول فرقی نیست[2]
آیت الله شبیری فرمودند:اگر فاعل زوجه ی دائمه دارد که هر وقت بخواهد بتواند با او نزدیکی داشته باشد سنگسار می شود اما اگر این گونه نیست صد ضربه شلاق می خورد.مفعول محکوم به قتل است و کیفیت قتل او در اختیار حاکم است پس او می تواند کیفیتی را انتخاب کند که در اجتماع تاثیر گذار برای عدم وقوع این معصیت است.[3]


[1] الروضه البهیه فی شرح اللمعه الدمشقیه محشی کلانتر ج ۹ص ۱۴۴
[2] تحرير الوسيلة؛ ج‌2، ص: 470
[3] المسائل الشرعية (للشبيري)؛ ص: 669
پاسخ
#2
(1-فروردين-1400, 13:00)عرفان عزیزی نوشته: آیت الله شبیری فرمودند:اگر فاعل زوجه ی دائمه دارد که هر وقت بخواهد بتواند با او نزدیکی داشته باشد سنگسار می شود اما اگر این گونه نیست صد ضربه شلاق می خورد.مفعول محکوم به قتل است
المسائل الشرعية (للشبيري)؛ ص: 669


بنابر کلام مرحوم آیت الله یزدی در درس خارج فقه قضاء آیت الله یزدی ظاهراً دلیل تفاوت بین حدّ فاعل و مفعول تحلیل عقلی است و دلیل روایی ندارد


نقل قول:درس خارج فقه استاد محمد یزدی
کتاب القضاء
در مورد حکم لواط، مدرک روایات باب است
حکم لواط مثل حکم زانی است؛ اگر لائط محصن است رجم می‌شود؛ و اگر غیر محصن است شلاق می‌خورد؛ لکن نسبت به ملوط حکمش مطلقا چه محصن باشد و چه غیر محصن باشد؛ رجم است؛ چون احصان و عدم احصان تأثیری در این که خودش را تسلیم دیگری کرده ندارد.


http://www.eshia.ir/feqh/archive/text/yazdi/feqh/91/910918/
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  گفتگو پیرامون انسان ۲۵۰ ساله سید محمد صادق رضوی 2 265 9-خرداد-1402, 14:33
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  هیچ توجیهی برای خدعه علی(کرم الله وجهه)نمیتوان کرد آسدهادی 17 31,712 11-فروردين-1402, 14:38
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نکاتی فقهی پیرامون سربازی اجباری ارادتمند آیت الله مکارم 0 1,536 10-آبان-1398, 11:08
آخرین ارسال: ارادتمند آیت الله مکارم
  «کتاب شناسی»  تقريرات ميرزا حبیب الله رشتی از درس شیخ انصاری tallebelm 0 2,104 10-ارديبهشت-1398, 18:05
آخرین ارسال: tallebelm
Information واکنش آیة الله العظمی بروجردی به ولایت فقیه در نماز جمعه سید محمد صادق رضوی 7 10,327 7-ارديبهشت-1397, 23:28
آخرین ارسال: میرزا رضا نائینی
  شروع کتاب البیع توسط ایت الله سید احمد مددی الموسوی السید 1 4,349 14-اسفند-1396, 19:18
آخرین ارسال: 89194
  دیدار با فقها (دیدار با آیت الله ایروانی) meisam 0 3,520 15-شهريور-1396, 08:29
آخرین ارسال: meisam
  دیدار با فقها (دیدار با آیت الله آل راضی) meisam 0 3,290 15-شهريور-1396, 08:27
آخرین ارسال: meisam
  دیدار با فقها (دیدار با آیت الله محمد سند) meisam 0 3,568 15-شهريور-1396, 07:53
آخرین ارسال: meisam
  دیدار با فقها (دیدار با آیت الله سید علی سبزواری) meisam 0 3,771 15-شهريور-1396, 07:24
آخرین ارسال: meisam

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان