18-فروردين-1400, 17:56
مرحوم شیخ انصاری احکام وضعی را منتزع از احکام تکلیفی دانسته اند.
آقای حایری در مقام تقریب بیان مرحوم شیخ می فرماید ممکن است اشکال مرحوم شیخ به وجود جعل مستقل برای احکام وضعیه لغویت جعل مستقل این احکام باشد چون قبل از جعل حکم تکلیفی و بعد از جعل آن، جعل مستقل برای احکام وضعیه بی فایده است.
مرحوم صدر برای جعل احکام وضعیه فایده ای بیان می کنند که عبارت است از ایجاد نظم قانونی و سهولت قانون گذاری.
استاد شبیری فرمودند به نظر میرسد شکل گیری احکام وضعیه می تواند بر اساس آمیزه ای از نکات تکوینی و تشریعی باشد. مثلا مفهوم زوجیت بعنوان یک حکم وضعی می تواند برخاسته انس بین یک زن با یک مرد و اینکه این دو احساس می کند باید در کنار هم زندگی کنند که یک حالت تکوینی است باشد لذا نباید در تکون احکام وضعیه تنها نظر به احکام شرعی داشت.
یکی از ثمرات این بحث جریان استصحاب در احکام وضعیه است چون طبق برخی از مبانی اگر حکم وضعی دایما از حکم تکلیفی انتزاع شود مبتلا به یک اصل حاکم در مرحله آن حکم تکلیفی است ولو این دو اصل متوافقین باشند.
البته این صرفا اشاره ای اجمالی به ثمره این بحث بود.
آقای حایری در مقام تقریب بیان مرحوم شیخ می فرماید ممکن است اشکال مرحوم شیخ به وجود جعل مستقل برای احکام وضعیه لغویت جعل مستقل این احکام باشد چون قبل از جعل حکم تکلیفی و بعد از جعل آن، جعل مستقل برای احکام وضعیه بی فایده است.
مرحوم صدر برای جعل احکام وضعیه فایده ای بیان می کنند که عبارت است از ایجاد نظم قانونی و سهولت قانون گذاری.
استاد شبیری فرمودند به نظر میرسد شکل گیری احکام وضعیه می تواند بر اساس آمیزه ای از نکات تکوینی و تشریعی باشد. مثلا مفهوم زوجیت بعنوان یک حکم وضعی می تواند برخاسته انس بین یک زن با یک مرد و اینکه این دو احساس می کند باید در کنار هم زندگی کنند که یک حالت تکوینی است باشد لذا نباید در تکون احکام وضعیه تنها نظر به احکام شرعی داشت.
یکی از ثمرات این بحث جریان استصحاب در احکام وضعیه است چون طبق برخی از مبانی اگر حکم وضعی دایما از حکم تکلیفی انتزاع شود مبتلا به یک اصل حاکم در مرحله آن حکم تکلیفی است ولو این دو اصل متوافقین باشند.
البته این صرفا اشاره ای اجمالی به ثمره این بحث بود.