امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
جریان اشتغال در برخی موارد شک در اصل تکلیف
#1
یکی از شرایط عامه تکلیف، قدرت است بنابراین شک در قدرت به شک در اصل تکلیف باز میگردد با این حال گفته می شود شک در قدرت مجرای احتیاط است.
مثلا اگر مولا به عبد دستور دهد فرزندش را از غرق شدن نجات دهد و عبد شک کند آیا با شنا کردن به فرزند مولا می رسد یا نمی رسد نمی تواند به یهانه شک در قدرت نجات دادن، از امتثال سر باز زند.
استاد شبیری در درس اصول مورخ 13 آذر 1400 در این رابطه فرمودند:
شک در قدرت مجرای اشتغال است اما به دو شرط:
1. اصل وجود ملاک بدون مزاحم در مکلف به معلوم باشد.
2. نفس تکلیف و الزام (نه مکلف به) مفسده ای نداشته باشد یا ترخیص مصلحت ملزمه نداشته باشد.
پاسخ
#2
با این دو شرط که عملاً هیچ جا نمیشه اشتغال رو جاری کرد. دو تا شرط هستند که مربوط به عالم جعل و علم شارع مقدس هستند و لاتناله ید المکلف
و عقلاء هم این مطالب رو توجه نداره، بعید به نظر می‌رسد
دلیل اشتغال حکم عقلاست
البته شاید حقیر متوجه منظور ایشان نشدم
پاسخ
#3
اگه اینطور شرط می‌فرمود
که مکلف علم به مزاحم نداشته باشد و علم به مفسده در جعل لزوم نداشته باشد و یا علم به مطلحت ملزمه در ترخيص نداشته باشد شاید بهتر بود
که البته این هم از مقبولات و واضحات هست. نمیدونم والله العالم
البته لزوم اشتغال بر مبنای عدم اشتراط تکلیف به قدرت و خطابات قانونیه واضحه
پاسخ
#4
حضرت امام رضوان الله تعالی علیه اشتغال در فرض شک در قدرت رو شاهد بر مبنای خطابات قانونیه میدونه، یعنی اگه قدرت شرط تکلیف هست که جای اشتغال نیست شک در اصل تکلیف و برائت جاريست، اما می‌بینیم علماء و عقلاء اشتغالی هستند پس معلومه شرط تنجزه نه تکلیف.
اگر استاد شبیری حفظه‌الله تعالی اشتغال رو در این فرض پذیرفته چطور جواب حضرت امام رو میدن؟
ممنون
پاسخ
#5
ایشون بحث خطابات قانونیه رو مطرح کردند و فرمودند جریان قاعده اشتغال میتونه به نکته دیگه ای باشه.
یکی از نکات مورد قبول آیت الله العظمی شبیری قاعده مقتضی و مانع هست که ایشون قبول دارن و شاید بر همین مصداق هم تطبیق میکنن
پاسخ
#6
(20-آذر-1400, 10:13)105767 نوشته: حضرت امام رضوان الله تعالی علیه اشتغال در فرض شک در قدرت رو شاهد بر مبنای خطابات قانونیه میدونه، یعنی اگه قدرت شرط تکلیف هست که جای اشتغال نیست شک در اصل تکلیف و برائت جاريست، اما می‌بینیم علماء و عقلاء اشتغالی هستند پس معلومه شرط تنجزه نه تکلیف.
اگر استاد شبیری حفظه‌الله تعالی اشتغال رو در این فرض پذیرفته چطور جواب حضرت امام رو میدن؟
ممنون
استاد شهیدی جواب می‌دادند که در شک در قدرت برائت عقلائی نداریم و برائت شرعی هم به خاطر ارتکاز استنکاری عقلاء از موارد شک در قدرت منصرف است و لذا مومن از تکلیف مشکوک نداریم.

شاید بتوان ادعا کرد که ارتکاز روشنی که در قبح تکلیف عاجز وجود دارد در مورد کسی است که علم به عجز خود دارد اما در موارد شک اطلاق خطاب تکلیف ثابت است و محذوری ندارد.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  موارد نیاز نبودن تاء تأنیث برای صیغۀ مؤنث مسعود عطار منش 0 73 5-اسفند-1402, 08:13
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  چکیدۀ دیدگاه استاد شبیری در بحث اشتراط بقای موضوع در جریان استصحاب مسعود عطار منش 0 121 23-شهريور-1402, 12:09
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اشتراط جریان استصحاب به عرفی بودن یقین و شک مسعود عطار منش 0 295 18-فروردين-1402, 17:14
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  جریان استصحاب در شک در وجود خارجی موضوع مسعود عطار منش 0 240 26-اسفند-1401, 15:09
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اشتراط بقای موضوع در جریان استصحاب در کلام مرحوم شیخ مسعود عطار منش 0 185 19-اسفند-1401, 20:38
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نکته علمی:  دو بیان برای تعلق تکلیف به خارج یا همان معنون مسعود عطار منش 1 1,882 11-بهمن-1401, 17:09
آخرین ارسال: علی آمنی
  جریان اشتغال در شک در اصل تکلیف مسعود عطار منش 0 383 29-مهر-1401, 21:17
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اختصاص خفای واسطه به موارد تلازم دایمی مسعود عطار منش 0 162 25-شهريور-1401, 13:28
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  امکان تغایر ملاک ثبوتی با موضوع تکلیف مسعود عطار منش 0 268 23-اسفند-1400, 20:59
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  استدلال مرحوم داماد برای جریان استصحاب در شک تقدیری مسعود عطار منش 1 955 14-دي-1400, 14:44
آخرین ارسال: صدرا

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان