امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
روایتی جالب از سهل الموونه بودن رفع کراهت
#1
⬅️ از برخی روایات چنین برمی‌آید که ظاهرا رفع کراهت به امور سهل و ساده نیز اتفاق می افتد. مثلا پوشیدن لباس قرمز برای آقایان کراهت دارد لکن در روایت زیر از کافی شریف، امام باقر علیه السلام به جهت خوشایند همسرشان مبادرت به پوشیدن چنین لباسی می کنند:
 
❇️ مالك بن اعين گويد: خدمت امام باقر عليه السّلام شرف‌ياب شدم در حالى‌كه رواندازى قرمز و نو كه قرمزى آن شديد بود بر تن داشت و من تبسم نمودم.
حضرت عليه السّلام فرمود: مى‌بينم كه مى‌خندى، چرا خنديدى! به خاطر اين لباسى كه بر تن من است خنديدى‌؟ به راستى كه همسر ثقفى من مرا بر اين كار مجبور كرده است. من او را دوست دارم و او مرا به پوشيدن اين لباس ناچار كرده است.
آن‌گاه فرمود: ما در اين لباس نماز نمى‌خوانيم و شما نيز در لباس قرمز رنگ تند نماز نخوانيد.
مالك گويد: پس از مدتى خدمت آن حضرت وارد شدم، حضرتش آن زن را طلاق داده بود. فرمود: از او شنيدم كه از على عليه السّلام بيزارى مى‌جست. من نيز طاقت نداشتم با اين حال او را نگه دارم.[1]
 
✅ در مساله تحنک بر اساس روایات به این نتیجه رسیدم که ترک تحنک مکروه است، چه هنگام نماز و چه در غیر نماز. لکن با توجه به اینکه رفع کراهت امری سهل المئونه است، برخی عناوین ثانویه ای که امروزه بر تحنک در غیر صلات بار می شود(مانند لباس شهرت)، باعث می شود قائل به کراهت آن در غیر صلات نشویم. در واقع وقتی مطلبی مانند خوشایند همسر باعث رفع کراهت می شود، به طریق اولی، عنوانی مانند لباس شهرت باعث رفع کراهت می گردد.
 


[1] أَبُو عَلِيٍّ الْأَشْعَرِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الْجَبَّارِ عَنْ صَفْوَانَ عَنْ بُرَيْدٍ عَنْ مَالِكِ بْنِ أَعْيَنَ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي جَعْفَرٍ ع وَ عَلَيْهِ مِلْحَفَةٌ حَمْرَاءُ جَدِيدَةٌ شَدِيدَةُ الْحُمْرَةِ فَتَبَسَّمْتُ حِينَ دَخَلْتُ فَقَالَ كَأَنِّي أَعْلَمُ لِمَ ضَحِكْتَ ضَحِكْتَ مِنْ هَذَا الثَّوْبِ الَّذِي هُوَ عَلَيَّ إِنَّ الثَّقَفِيَّةَ أَكْرَهَتْنِي عَلَيْهِ وَ أَنَا أُحِبُّهَا فَأَكْرَهَتْنِي عَلَى لُبْسِهَا ثُمَّ قَالَ إِنَّا لَا نُصَلِّي فِي هَذَا وَ لَا تُصَلُّوا فِي الْمُشْبَعِ الْمُضَرَّجِ قَالَ ثُمَّ دَخَلْتُ عَلَيْهِ وَ قَدْ طَلَّقَهَا فَقَالَ سَمِعْتُهَا تَبَرَّأُ مِنْ عَلِيٍّ ع فَلَمْ يَسَعْنِي أَنْ أُمْسِكَهَا وَ هِيَ تَبَرَّأُ مِنْهُ. الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏6 ؛ ص447
پاسخ
 سپاس شده توسط مسعود عطار منش
#2
روایت پاورقی  اشتباه است.
الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏6 ؛ ص447

أَبُو عَلِيٍّ الْأَشْعَرِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الْجَبَّارِ عَنْ صَفْوَانَ عَنْ بُرَيْدٍ عَنْ مَالِكِ بْنِ أَعْيَنَ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي جَعْفَرٍ ع وَ عَلَيْهِ مِلْحَفَةٌ حَمْرَاءُ جَدِيدَةٌ شَدِيدَةُ الْحُمْرَةِ فَتَبَسَّمْتُ حِينَ دَخَلْتُ فَقَالَ كَأَنِّي أَعْلَمُ لِمَ ضَحِكْتَ ضَحِكْتَ مِنْ هَذَا الثَّوْبِ الَّذِي هُوَ عَلَيَّ إِنَّ الثَّقَفِيَّةَ أَكْرَهَتْنِي عَلَيْهِ وَ أَنَا أُحِبُّهَا فَأَكْرَهَتْنِي عَلَى لُبْسِهَا ثُمَّ قَالَ إِنَّا لَا نُصَلِّي فِي هَذَا وَ لَا تُصَلُّوا فِي الْمُشْبَعِ الْمُضَرَّجِ قَالَ ثُمَّ دَخَلْتُ عَلَيْهِ وَ قَدْ طَلَّقَهَا فَقَالَ سَمِعْتُهَا تَبَرَّأُ مِنْ عَلِيٍّ ع فَلَمْ يَسَعْنِي أَنْ أُمْسِكَهَا وَ هِيَ تَبَرَّأُ مِنْهُ.
پاسخ
#3
در این روایت که نیامده امام در لباس قرمز نماز هم خواندند.از کجا چنین استظهار شد؟
پاسخ
#4
(25-بهمن-1400, 22:41)محمد خداپرست نوشته: روایت پاورقی  اشتباه است.
الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏6 ؛ ص447

أَبُو عَلِيٍّ الْأَشْعَرِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الْجَبَّارِ عَنْ صَفْوَانَ عَنْ بُرَيْدٍ عَنْ مَالِكِ بْنِ أَعْيَنَ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي جَعْفَرٍ ع وَ عَلَيْهِ مِلْحَفَةٌ حَمْرَاءُ جَدِيدَةٌ شَدِيدَةُ الْحُمْرَةِ فَتَبَسَّمْتُ حِينَ دَخَلْتُ فَقَالَ كَأَنِّي أَعْلَمُ لِمَ ضَحِكْتَ ضَحِكْتَ مِنْ هَذَا الثَّوْبِ الَّذِي هُوَ عَلَيَّ إِنَّ الثَّقَفِيَّةَ أَكْرَهَتْنِي عَلَيْهِ وَ أَنَا أُحِبُّهَا فَأَكْرَهَتْنِي عَلَى لُبْسِهَا ثُمَّ قَالَ إِنَّا لَا نُصَلِّي فِي هَذَا وَ لَا تُصَلُّوا فِي الْمُشْبَعِ الْمُضَرَّجِ قَالَ ثُمَّ دَخَلْتُ عَلَيْهِ وَ قَدْ طَلَّقَهَا فَقَالَ سَمِعْتُهَا تَبَرَّأُ مِنْ عَلِيٍّ ع فَلَمْ يَسَعْنِي أَنْ أُمْسِكَهَا وَ هِيَ تَبَرَّأُ مِنْهُ.

روایت پاورقی رو اشتباه ارسال کردم!!!
ممنون از تذکرتون
اصلاحش میکنم
پاسخ
#5
(26-بهمن-1400, 00:31)عرفان عزیزی نوشته: در این روایت که نیامده امام در لباس قرمز نماز هم خواندند.از کجا چنین استظهار شد؟

بحث در غیر موارد نماز است. در غیرنماز هم پوشیدن لباس قرمز مکروه است. رفع کراهت ترک تحنک هم مختص غیر نماز است و الا استاد قبول داشتند که حین نماز ترک تحنک کراهت دارد.
پاسخ
#6
کراهت لبس احمر با اکراه زوجه بر طرف شود؛ سلمنا، چه ربطی به رفع کراهت ترک تحنک با جهات دیگر دارد؟؟؟ مگر کراهت ترک تحنک در حد کراهت لبس احمر است؟ باید در خصوص محل بحث، جهات تزاحم را بررسی کرد
پاسخ
#7
(27-بهمن-1400, 14:59)محمود رفاهی فرد نوشته: کراهت لبس احمر با اکراه زوجه بر طرف شود؛ سلمنا، چه ربطی به رفع کراهت ترک تحنک با جهات دیگر دارد؟؟؟ مگر  کراهت ترک تحنک در حد کراهت لبس احمر است؟ باید در خصوص محل بحث، جهات تزاحم را بررسی کرد

به هر حال برداشت استاد این است که در مجموع رفع کراهت لبس احمر توسط عامل سهلی مانند اکراه زوجه قطعا اصعب است از رفع کراهت ترک تحنک توسط عامل مهمی مانند لباس شهرت.

 لباس شهرت یک عامل معنون شرعی‌ست با روایات متعدد و حال آنکه اکراه زوجه اینچنین نیست. لابد ادعایشان این است که تفاوت معناداری هم در مناط لبس احمر و ترک تحنک وجود ندارد یا به حدی نیست که بتواند در برابر اختلاف مذکور مقاومت کند.
پاسخ
#8
از یک مورد نمی توان قاعده کلی اسدفاده کرد.
ممکن است درجه کراهت لباس قرمز کم باشد و در تزاحم با عناوین ثانویه مغلوب شود ولی ما که به ملاکات تمام مکروهات و مزاحماتشان راه نداریم تا بتوانیم درجه سنحی کنیم.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  شرطیت قبل بودن مشکوک برای غیر در قاعده تجاوز خیشه 2 230 1-بهمن-1402, 07:26
آخرین ارسال: خیشه
  محال بودن یا ضروری بودن تخییر بین اقل و اکثر و تطبیق آن تکبیرات سبع اول نماز خیشه 0 121 20-آذر-1402, 21:10
آخرین ارسال: خیشه
  اصل بر لزومی بودن احکامی که در روایات بیانیه آمده اند خیشه 0 101 28-آبان-1402, 21:57
آخرین ارسال: خیشه
  بررسی شرطیت شیعه بودن برای مؤذن خیشه 1 316 18-اسفند-1401, 12:15
آخرین ارسال: خیشه
  کراهت ترک تحنّک مجتبی خویشوند 0 362 15-بهمن-1400, 16:47
آخرین ارسال: مجتبی خویشوند
  مشروعیت نافله در صورت در وطن بودن دراول وقت سید رضا حسنی 0 1,929 17-اسفند-1397, 18:56
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  فرض مسافر بودن تمامی افراد نماز جمعه سید رضا حسنی 5 5,394 22-بهمن-1397, 22:43
آخرین ارسال: سید محسن حائری
  عدم دلیل بر تعبدی بودن غالب عبادات سید رضا حسنی 1 2,653 10-دي-1397, 08:38
آخرین ارسال: مومن

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان