⬅️ از برخی روایات چنین برمیآید که ظاهرا رفع کراهت به امور سهل و ساده نیز اتفاق می افتد. مثلا پوشیدن لباس قرمز برای آقایان کراهت دارد لکن در روایت زیر از کافی شریف، امام باقر علیه السلام به جهت خوشایند همسرشان مبادرت به پوشیدن چنین لباسی می کنند:
❇️ مالك بن اعين گويد: خدمت امام باقر عليه السّلام شرفياب شدم در حالىكه رواندازى قرمز و نو كه قرمزى آن شديد بود بر تن داشت و من تبسم نمودم.
حضرت عليه السّلام فرمود: مىبينم كه مىخندى، چرا خنديدى! به خاطر اين لباسى كه بر تن من است خنديدى؟ به راستى كه همسر ثقفى من مرا بر اين كار مجبور كرده است. من او را دوست دارم و او مرا به پوشيدن اين لباس ناچار كرده است.
آنگاه فرمود: ما در اين لباس نماز نمىخوانيم و شما نيز در لباس قرمز رنگ تند نماز نخوانيد.
مالك گويد: پس از مدتى خدمت آن حضرت وارد شدم، حضرتش آن زن را طلاق داده بود. فرمود: از او شنيدم كه از على عليه السّلام بيزارى مىجست. من نيز طاقت نداشتم با اين حال او را نگه دارم.[1]
✅ در مساله تحنک بر اساس روایات به این نتیجه رسیدم که ترک تحنک مکروه است، چه هنگام نماز و چه در غیر نماز. لکن با توجه به اینکه رفع کراهت امری سهل المئونه است، برخی عناوین ثانویه ای که امروزه بر تحنک در غیر صلات بار می شود(مانند لباس شهرت)، باعث می شود قائل به کراهت آن در غیر صلات نشویم. در واقع وقتی مطلبی مانند خوشایند همسر باعث رفع کراهت می شود، به طریق اولی، عنوانی مانند لباس شهرت باعث رفع کراهت می گردد.
[1] أَبُو عَلِيٍّ الْأَشْعَرِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الْجَبَّارِ عَنْ صَفْوَانَ عَنْ بُرَيْدٍ عَنْ مَالِكِ بْنِ أَعْيَنَ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي جَعْفَرٍ ع وَ عَلَيْهِ مِلْحَفَةٌ حَمْرَاءُ جَدِيدَةٌ شَدِيدَةُ الْحُمْرَةِ فَتَبَسَّمْتُ حِينَ دَخَلْتُ فَقَالَ كَأَنِّي أَعْلَمُ لِمَ ضَحِكْتَ ضَحِكْتَ مِنْ هَذَا الثَّوْبِ الَّذِي هُوَ عَلَيَّ إِنَّ الثَّقَفِيَّةَ أَكْرَهَتْنِي عَلَيْهِ وَ أَنَا أُحِبُّهَا فَأَكْرَهَتْنِي عَلَى لُبْسِهَا ثُمَّ قَالَ إِنَّا لَا نُصَلِّي فِي هَذَا وَ لَا تُصَلُّوا فِي الْمُشْبَعِ الْمُضَرَّجِ قَالَ ثُمَّ دَخَلْتُ عَلَيْهِ وَ قَدْ طَلَّقَهَا فَقَالَ سَمِعْتُهَا تَبَرَّأُ مِنْ عَلِيٍّ ع فَلَمْ يَسَعْنِي أَنْ أُمْسِكَهَا وَ هِيَ تَبَرَّأُ مِنْهُ. الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج6 ؛ ص447
❇️ مالك بن اعين گويد: خدمت امام باقر عليه السّلام شرفياب شدم در حالىكه رواندازى قرمز و نو كه قرمزى آن شديد بود بر تن داشت و من تبسم نمودم.
حضرت عليه السّلام فرمود: مىبينم كه مىخندى، چرا خنديدى! به خاطر اين لباسى كه بر تن من است خنديدى؟ به راستى كه همسر ثقفى من مرا بر اين كار مجبور كرده است. من او را دوست دارم و او مرا به پوشيدن اين لباس ناچار كرده است.
آنگاه فرمود: ما در اين لباس نماز نمىخوانيم و شما نيز در لباس قرمز رنگ تند نماز نخوانيد.
مالك گويد: پس از مدتى خدمت آن حضرت وارد شدم، حضرتش آن زن را طلاق داده بود. فرمود: از او شنيدم كه از على عليه السّلام بيزارى مىجست. من نيز طاقت نداشتم با اين حال او را نگه دارم.[1]
✅ در مساله تحنک بر اساس روایات به این نتیجه رسیدم که ترک تحنک مکروه است، چه هنگام نماز و چه در غیر نماز. لکن با توجه به اینکه رفع کراهت امری سهل المئونه است، برخی عناوین ثانویه ای که امروزه بر تحنک در غیر صلات بار می شود(مانند لباس شهرت)، باعث می شود قائل به کراهت آن در غیر صلات نشویم. در واقع وقتی مطلبی مانند خوشایند همسر باعث رفع کراهت می شود، به طریق اولی، عنوانی مانند لباس شهرت باعث رفع کراهت می گردد.
[1] أَبُو عَلِيٍّ الْأَشْعَرِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الْجَبَّارِ عَنْ صَفْوَانَ عَنْ بُرَيْدٍ عَنْ مَالِكِ بْنِ أَعْيَنَ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي جَعْفَرٍ ع وَ عَلَيْهِ مِلْحَفَةٌ حَمْرَاءُ جَدِيدَةٌ شَدِيدَةُ الْحُمْرَةِ فَتَبَسَّمْتُ حِينَ دَخَلْتُ فَقَالَ كَأَنِّي أَعْلَمُ لِمَ ضَحِكْتَ ضَحِكْتَ مِنْ هَذَا الثَّوْبِ الَّذِي هُوَ عَلَيَّ إِنَّ الثَّقَفِيَّةَ أَكْرَهَتْنِي عَلَيْهِ وَ أَنَا أُحِبُّهَا فَأَكْرَهَتْنِي عَلَى لُبْسِهَا ثُمَّ قَالَ إِنَّا لَا نُصَلِّي فِي هَذَا وَ لَا تُصَلُّوا فِي الْمُشْبَعِ الْمُضَرَّجِ قَالَ ثُمَّ دَخَلْتُ عَلَيْهِ وَ قَدْ طَلَّقَهَا فَقَالَ سَمِعْتُهَا تَبَرَّأُ مِنْ عَلِيٍّ ع فَلَمْ يَسَعْنِي أَنْ أُمْسِكَهَا وَ هِيَ تَبَرَّأُ مِنْهُ. الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج6 ؛ ص447