29-آذر-1397, 16:57
(آخرین تغییر در ارسال: 29-آذر-1397, 16:58 توسط ارادتمند آیت الله مکارم.)
عقلا فقط به ظنون یا اطمینان هایشان عمل می کنند. به همین خاطر تاسیس اصل فقط به این بیان صحیح است که بگوییم: به طور اغلب و معمول و اولی، ما برایمان با توجه به این اصل، شک خاصی هرگز ایجاد نمی شود و اصل رافع شک ما می گردد. اصل به این بیان صحیح است.
اما اگر به هر دلیلی بعد از توجه به اصل، شک ایجاد شد، این اصل دیگر حرفی برای گفتن نمی تواند داشته باشد.
اصولی مانند اصالت البیان، اصالت الحقیقه،اصل عدم تقیه و بسیاری از اصول دیگر همگی از این دسته هستند.
آیا موافق با کلام بالا هستید؟
اما اگر به هر دلیلی بعد از توجه به اصل، شک ایجاد شد، این اصل دیگر حرفی برای گفتن نمی تواند داشته باشد.
اصولی مانند اصالت البیان، اصالت الحقیقه،اصل عدم تقیه و بسیاری از اصول دیگر همگی از این دسته هستند.
آیا موافق با کلام بالا هستید؟