نقل قول:درس خارج فقه معاصر استاد هادی عباسی خراسانی ؛ 1401/07/23
نکاح معاطاتی نیاز به بحث مفصل دارد. کلیت آن شامل نکاح میشود. باید بعدا دید دلیل خروج اختصاصی دارد، یا خیر؟ جناب شیخ انصاری، معاطات را در امور صغیره جایز و در امور خطیره، جایز نمیدانستند.
[با این استدلال که] فرق سبزیخریدن و خانهخریدن این است.
به نظر ما گاهی عرفیات مردم، عکس میشود.
[بنابراین شاید احترام بُضع و اهمیت امور خطیره اقتضای آن کند که معاطات در نکاح باشد.]
اگر عقلای قوم حتی در امور خطیره معاطات کردند. یا بعت و اشتریت را لازم نمیدانند، ولی قرارداد امضا میکنند و ملکیت حاصل میشود. زمان معصومان (علیهمالسلام) دست میدادند.
[بنابراین وقتی در امور خطیره معاطاة کردند و از لفظ استفاده نکردند نشان می دهد که]
این کتابت هم جانشین بعت و اشتریت است.
جناب شیخ انصاری رحمهالله، معاطات را در نکاح نپذیرفتند؛ چرا که به نظر ایشان بُضع، مهم است. شاید احترام بُضع اقتضای آن کند که معاطات در نکاح باشد.
منبع:
https://taghrir.ismc.ir/lesson/334191
درس خارج فقه معاصر استاد هادی عباسی خراسانی؛ 1401/08/07
بحثی است که کلمات باید عربی باشد یا خیر؟ ما به تمام زبانها جایز میدانیم. در نکاح هم همین است؛ در هر کجا عقد نکاح برقرار شد، احتیاط این است که غیر از عربی خواندن، به زبان محلی خود هم بخوانند.
منبع:
https://taghrir.ismc.ir/taghrir/112043
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق