امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تفکیک تقیه جهتی و تقیه دلالی در مسبوقیت به سوال
#1
حمل بر تقیه جهتی در مواردی است که امام در مقام تقیه بوده و جهت صدور کلامشان تقیه ای است لذا تصرف در دلیل تصرف در جهت صدور کلام تلقی می شود ولی تقیه دلالی در مواردی است که خود امام تقیه نمی کند بلکه وظیفه مکلفین در ظرف تقیه را بیان می کند لذا تصرف در جهت صدور کلام نیست بلکه تصرف در دلالت است.
استاد شبیری در درس فقه مورخ 4اسفند1400 فرمودند در جایی که امام علیه السلام ابتدا به بکلام نموده باشد نشانه اینست که جهت صدور کلامشان تقیه ای نباشد چون اگر نمی توانستند حکم واقعی را بیان کنند دلیلی نداشت ابتدا به کلام نمایند و حکم غیر ولقعی را بیان کنند اما در تقیه دلالی ممکن است حتی ابتدا به کلام نموده و به صدد بیان حکم ظرف تقیه باشند.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  دو صورت حمل روایات بر تقیه محمد جواد ادهمی 0 118 29-آبان-1402, 01:16
آخرین ارسال: محمد جواد ادهمی
  ناروایی انکار وجود تقیه در روایات علی ابن موسی علیه السلام سید محمد نظام آبادی 0 115 1-آبان-1402, 15:01
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  مراد از شکاک بودن سائل و ارتباط آن با تقیه سید محمد نظام آبادی 0 111 25-مهر-1402, 14:11
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  توقف صدق مخالفت با کتاب بر وجود اقتضای دلالی در آیه مسعود عطار منش 3 868 8-مرداد-1401, 13:36
آخرین ارسال: 105767
  تفاوت تقیه جهتی و تقیه دلالی مسعود عطار منش 0 236 2-بهمن-1400, 13:16
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تقیه ی امیرالمومنین! عرفان عزیزی 5 3,449 14-ارديبهشت-1399, 12:17
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  نکته علمی:  انحاء حمل حدیث بر تقیه محمود رفاهی فرد 0 2,369 25-دي-1396, 01:54
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان