امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اشکال: بررسی اشتراط تکلیف در مأمور و منهی در باب امر به معروف و نهی از
#1
بحث در این است که آیا در مأمور و یا منهی، تکلیف شرط است یا خیر؟
در این زمینه سه دیدگاه رئیسی وجود دارد:
الف: اشتراط تکلیف: صاحب جواهر ظاهراً معتقد به همین قول است؛ ایشان فرمود است: «يعتبر في الأمر التكليف، كما أنه يعتبر في المأمور و المنهي.»
ب: عدم اشتراط تکلیف: مرحوم قطب راوندی، این قول را اختیار کرده اند و فرموده‌اند:«و يُنهى الصبيان عن المحرمات حتى لايَتَعَوَّدوها كما يؤخذون بالصلاة لِيَتَمَرَّنوا عليها»
ج: قول سوم تفصیل در مقام است به این بیان که در غیر عزائم امور «بلوغ» شرط است، اما در عزائم امور شرط نیست. مرحوم امام در «تحریرالوسیله» این نظریه را اختیار نموده اند و فرموده‌اند: «و لايجب نهي غير المكلف كالصغير و المجنون و لا أمره، نعم لو كان المنكر مما لايرضى المولى بوجوده مطلقا يجب على المكلف منع غير المكلف عن إيجاده.»
دلیل قول اول این است، که در غیر مکلفین اساساً «منکر» و «معروف»، معنا ندارد و وزان غیر مکلفین وزان اشجار و احجار هستند. بنابراین موضوع امر به معروف و نهی از منکر در حق ایشان منتفی است.
این دلیلی که صاحب جواهر برای این قول مطرح نموده‌اند، تمام نیست؛ زیرا
الف: اولاً «معروف»، تنها واجبات نیستند بلکه شامل مستحبات نیز، می باشند. و از آنجایی که عبادات صبی مشروع هستند، پس مستحب می باشند و کسی نگوید که روایت فرموده است رفع القلم عن الصبیان؛ زیرا در جواب گفته می شود رفع امر استحبابی از صبی، امتنانی نیست در حالی که لسان این حدیث، لسان امتنانی است. بنابراین مراد از مرفوع از صبیان، اوامر و نواهی الزامی می باشند. البته خود صاحب جواهر در جایی دیگر این بیان را قبول کردند و معروف را شامل مستحبات نیز می دانند.
ب: ثانیاً «منکر» علاوه بر محرمات، شامل مکروهات نیز می گردد و امر مکروه نیز نسبت به صبیان تصویر دارد، لذا می توان ایشان را از آن امر مکروه نهی نمود.
ج: ثالثاً غیر بالغ نیز مکلف است. قدر متیقن این است که غیر بالغین در عزائم امور مثل لواط و زنا و... مکلف هستند و نهی از ایشان از باب نهی از منکر محرَّم است و واجب است که ایشان را در این امور نهی از منکر کرد.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  بررسی ورود سلام بر اولاد ابی عبدالله در زیارت عاشورا سید محمد نظام آبادی 1 125 1-آذر-1402, 21:49
آخرین ارسال: علیا
  بررسی مماطله ی مالک مجیز در عقد فضولی نسبت به اجازه علیا 0 73 30-آبان-1402, 17:48
آخرین ارسال: علیا
  «تقریر»  ادله عدم توریث اجازه_دلیل اول(اجازه حکم است و تکمیل آن)+ بررسی اقوال تفاوت حق و حکم alisoleimani 0 141 21-مهر-1402, 22:23
آخرین ارسال: alisoleimani
  بررسی معاطاة بودن نکاح به صرف عشق و علاقه فطرس 29 5,266 25-دي-1401, 10:34
آخرین ارسال: علاوی
  نکته علمی:  شرطیت احتمال تأثیر در وجوب امر به معروف و نهی از منکر سید رضا حسینی 0 258 20-فروردين-1401, 18:03
آخرین ارسال: سید رضا حسینی
  «تقریر»  بررسی ضروریات دین سعید قاسمی 4 2,049 12-فروردين-1399, 21:56
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  بررسی شخصیت عبدالله بن القاسم در أسناد روایات سید رضا حسنی 0 1,808 22-آبان-1398, 12:11
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  نکته علمی:  رعایت ترتیب در مراتب امر به معروف با به کار گیری شخصی دیگر فطرس 2 2,855 5-اسفند-1397, 12:14
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  «رجال»  بررسی «عبدالاعلی» فطرس 0 1,801 27-بهمن-1397, 23:57
آخرین ارسال: فطرس
Lightbulb مساله جدید: لزوم رعایت ترتیب خفیف ترین مراتب امر به معروف فطرس 0 1,820 12-بهمن-1397, 17:46
آخرین ارسال: فطرس

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان