امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مقصود از موافقت و مخالفت کتاب
#1
استاد شبیری در جلسه 30 مورخ 29 آبان 1400 فرمودند:
مرحوم آقای خویی به درستی اشاره کرده که روایات عرضه بر کتاب دو دسته هستند:
برخی شرط اصل حجیت خبر را عدم مخالفت با کتاب دانستند و برخی در مقام ترجیح، موافقت کتاب را مطرح کردند.
مراد از مخالفت کتاب در دسته اول، مخالفتی است که بین خبر و کتاب جمع عرفی وجود نداشته باشد و مراد از مخالفت در دسته دوم، مخالفتی است که با کتاب جمع عرفی دارد به طوری که اگر روایت موافق کتاب وجود نداشت، روایت مخالف با آیه قرآن قابل جمع بود اما به علت وجود روایت موافق کتاب، بین روایت موافق و مخالف تعارض حاصل شده است. فرض کنید: یک دلیل عام «اکرم العالم» داریم و دو دلیل خاص داریم: «اکرم زیدا العالم» و «لا تکرم زیدا العالم». «لا تکرم زیدا العالم» با «اکرم العالم» قابل جمع است اما به علت تعارض با «اکرم زیدا العالم» که موافق با کتاب است، کنار گذاشته می شود.
برای توضیح بیشتر یک مثال بیان می شود.
در آیه قرآن وارد شده است: ﴿ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً عَبْداً مَمْلُوكاً لا يَقْدِرُ عَلى‏ شَيْ‏ء﴾ در چندین روایت، آیه اینگونه تفسیر شده: «فليس للعبد من الأمر شي‏ء» ما در جایگاه خویش توضیح دادیم که ظهور آیه شریفه نیز همین معناست و هیچ یک از امور تشریعی در اختیار عبد نیست. یکی از امور تشریعی طلاق است که در روایات ذیل عدم جواز طلاق توسط عبد، به توضیح آیه پرداخته شده است. حال اگر روایات مرتبط با طلاق عبد، با هم تعارض داشتند. یک دسته بیان کند: «للعبد طلاق نفسه» و دسته دیگر بیان کند: «لیس للعبد طلاق نفسه» روایت دوم موافق کتاب است و روایت اول مخالف کتاب است.
مخالف کتاب به این معنا نیست که روایت معارض نداشت، با کتاب قابل جمع نبود. بلکه بین این روایت و آیه جمع ممکن است و آیه تقیید می خورد. اما در فرض ورود دو روایت متعارض، روایت موافق عموم کتاب، روایت موافق کتاب است و روایت مخالف با کتاب، مخالف کتاب است هر چند در صورت نبود معارض، بین روایت مخالف کتاب و کتاب جمع عرفی وجود داشت.
البته در این زمینه بحث هایی وجود دارد مثل آنکه مخالفت به نحو عموم و خصوص من وجه داخل در مخالفتی است که مانع اصل حجیت است یا داخل در مخالفتی است که در تراجیح مطرح است؟ که این مباحث باید در تعادل و تراجیح اصول بحث شود. همچنین ما اصل کلام مرحوم آقای خویی را قبول کردیم و ریزه کاری هایی در آن وجود دارد که باید در جایگاه خودش مطرح شود.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  ملاک ترجیح، مخالفت با حکام یا مخالفت با فتوای عامه؟ سید محمد نظام آبادی 0 83 3-آبان-1402, 15:25
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  نظرشیخ انصاری در مخالفت خبر بافتوای عامه یا اخبار عامه به همراه شواهدی بر نظر شیخ سید محمد نظام آبادی 0 107 27-مهر-1402, 11:15
آخرین ارسال: سید محمد نظام آبادی
  کتب فقه شافعی، منابع کتاب مبسوط شیخ haqiqi.1410 0 294 15-دي-1401, 22:13
آخرین ارسال: haqiqi.1410
  نسبت اصطلاحات "اصل" و "مصنف" و "کتاب" به یکدیگر مسعود عطار منش 0 414 13-مرداد-1401, 05:30
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  توقف صدق مخالفت با کتاب بر وجود اقتضای دلالی در آیه مسعود عطار منش 3 866 8-مرداد-1401, 13:36
آخرین ارسال: 105767
  کتاب جامع احادیث شیعه مسعود عطار منش 2 631 10-تير-1401, 17:03
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  معنای موافقت و مخالفت با کتاب مسعود عطار منش 0 244 30-آبان-1400, 07:09
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اهمیت طرق به کتاب با توجه به مقدمه ی تهذیب شیخ عرفان عزیزی 0 1,179 28-دي-1398, 09:04
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  تصحیح طریق شیخ طوسی به کتاب ابن فضال توسط محقق خویی عرفان عزیزی 0 966 14-دي-1398, 12:22
آخرین ارسال: عرفان عزیزی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان