امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تحلیل اطلاق بدلی
#1
در تحلیل مطلق بدلی اختلاف وجود دارد:

محقق نائینی رضوان‌الله تعالی علیه می‌فرمود در اطلاق بدلی تکلیف به جامع تعلق می گیرد و افراد و ابدال متعلق تکلیف نیستند، سید خویی رضوان‌الله تعالی علیه هم موافق ایشان هستند.

استاد گنجی حفظه‌الله تعالی این بیان را نپذیرفته و در تحلیل مطلق بدلی معتقدند که حکم به جامع تعلق می گیرد، اما جامع در تمام افراد دیده می شود، در مطلق شمولی به همین نحو است، در بدلی تحلیل خطاب این است:جامع را بیاور یا در ضمن این فرد یا در ضمن آن فرد، اما در شمولی جامع در ضمن تمام افراد را می خواهد.

دو ثمره برای این اختلاف نظر :

یک: در تزاحم واجب مضیق و موسع: طبق مبنای اول سید خوئی رضوان‌الله تعالی علیه می‌فرمود تزاحم ندارند، چون فرد نماز در اول وقت متعلق وجوب نیست تا بین ازل النجاسه و صل تزاحم شود،وجوب به جامع صلاةتعلق گرفته است.

اما استاد گنجی حفظه‌الله تعالی معتقد به تزاحم هستند، چون نماز در اول وقت هم به صورت بدلی واجب است. جامع در ضمن نماز اول وقت هم واجب است به صورت بدلی،و همین اندازه محقق تزاحم است.

دو: تداخل اسباب و مسببات: در مثال اکرم عالماً و اضف هاشمیاً:

اگر اطلاق در ناحیه متعلق شمولی باشد هر دو گروه در اکرام عالم هاشمی در قالب ضیافت قائل به تداخل اسباب هستند، چون دو وجوب در یک فعل جمع نمی شود پس یک وجوب موکد داریم.

اما اگر متعلق ها اطلاق بدلی داشته باشند اختلاف پیش می آید :
محقق نائینی رضوان‌الله تعالی علیه می فرماید تداخل در مسببات است، چون وجوب به جامع تعلق گرفته نه افراد، پس در مقام جعل اجتماع صورت نمی گیرد و دو حکم داریم که با یک فعل یعنی ضيافت با اکرام هر دو تکلیف امتثال می شود.

اما استاد گنجی حفظه‌الله تعالی فرمود اینجا نیز تداخل در اسباب است چون در مطلق بدلی جامع در ضمن افراد هم متعلق تکلیف هستند پس هر دو وجوب بدلی در اکرام در قالب ضيافت اجتماع پیدا می کنند و چون اجتماع جایز نیست پس یک وجوب موکد شکل می گیرد و این همان تداخل در اسباب است.
البته این بر فرض عدم قبول اجتماع امر ونهی است.
پاسخ
#2
تزاحم مربوط به جایی است که مندوحه یا همان راه چاره نباشد و در فرض بدلی بودن یکی از تکلیفین راه چاره وجود خواهد داشت چون مکلیف می تواند فرد دیگری را اتیان کند.
استاد گنجی این مطلبی وجدانی را چگونه تحلیل می کنند؟
پاسخ
#3
طبق تحلیل استاد از اطلاق بدلی آن فرد از نماز هم از مکلف خواسته شده ولو به نحو بدلی، اگر بخواهد بدلی را به این فرد نماز امتثال کند مزاحم دارد. پس اطلاق دلیل نماز نسبت به این فرد مزاحم دارد.
پاسخ
#4
وقتی می گویید این فرد به نحو بدلی خواسته شده یعنی می تواند فرد دیگرای را بیاورد و در این صورت یعنی مندوحه دارد.
لطفا به این سوال پاسخ دهید که چگونه وجود مندوحه را نفی می کنید؟
به عبارت فنی ثبوتا یکی از این دو راه را دارید یا باید بگویید تزاحم مربوط به موارد وجود مندوحه هم هست و یا عدم مندوحه را تبیین کنید؟
پاسخ
#5
عرض کردم شمول اطلاق نسبت به نماز در وقت ازاله مزاحم دارد، عدم مندوحه شاید نسبت به خود اطلاق باشد نه خطاب صل، یعنی عمل به اطلاق نسبت به همان فرد نماز مندوحه ندارد.

به صورت اجمالی به بحث استاد حفظه‌الله تعالی در تعادل و تراجیح نگاه کردم دیدم بقیه بزرگان هم برای وجود تزاحم و عدم تزاحم نکته رو محور وجود تکلیف نسبت همان فرد نماز برده اند.
وجود امر برای نماز برای بحث ترتب مفید است.
حالا باید آن بحث را با دقت بیشتری مطالعه کرد.
اگر مراجعه فرمودید و به نکته ای رسیدید بفرمایید.
پاسخ
#6
استاد معظم چند جلسه گذشته فرمود این تحلیل از بدلی و تصحیح تزاحم در واقع توجیه کلام کسانی بود که قائل به تزاحم هستند، و این توجیه بنا بر تعریف مطلق به طبیعت ساریه است، ولی مختار ایشان در مطلق طبیعت مرفوض عنها اقید است.
پاسخ
#7
پس سابقا که بجای طبیعت ساریه فرموده بودید اطلاق بدلی، اشتباه بود درسته؟
پاسخ
#8
بحث استاد به همین شکل بود که عرض کردم و اشاره ای به مبانی در حقیقت اطلاق نفرموده بودند.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  جواز تمسک به اطلاق نسبت به مسائل مستحدثه خیشه 10 782 11-ارديبهشت-1402, 08:05
آخرین ارسال: خیشه
  حقیقت اطلاق 105767 3 992 19-آذر-1401, 16:53
آخرین ارسال: خیشه
  تداخل مسببات یا تمسک به اطلاق 105767 3 576 27-مرداد-1401, 12:55
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تحلیل لفظ قضا و ما فات از جانب مرحوم نائینی خیشه 2 820 27-آذر-1399, 00:21
آخرین ارسال: خیشه
  اثبات حصه به وسیله اطلاق رضا یعقوبی 0 1,121 23-آذر-1398, 15:38
آخرین ارسال: رضا یعقوبی
  تقدم اطلاق شمولی بر بدلی در موارد تعارض بالذات خیشه 0 1,193 4-آذر-1398, 17:20
آخرین ارسال: خیشه
  اطلاق مقامی در کلام مرحوم آخوند خیشه 5 4,777 21-اسفند-1397, 11:26
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان