11-شهريور-1401, 18:50
اینکه ما علت بودن علت را نمی فهمیم معنایش این نیست که قیاس بوده است.
ان قلت: اساساتعلیل برای تفهیم مطلب به مخاطب است پس باید قابل قهم باشد.
قلت: گاهی تعلیل برای دفع استغراب است یعنی لازم نیست مخاطب مطلب را کاملا بفهمد بلکه همین مقدار که یک مطلبی باعث تقریب به ذهن شود برای تعلیل کفاست می کند.
به عبارت دیگر شاید شکل استدلال برای ما ظنی باشد ولی نفس استدلال خضرت آن امر ظنی را قطعی می کند فتدبر.
ان قلت: اساساتعلیل برای تفهیم مطلب به مخاطب است پس باید قابل قهم باشد.
قلت: گاهی تعلیل برای دفع استغراب است یعنی لازم نیست مخاطب مطلب را کاملا بفهمد بلکه همین مقدار که یک مطلبی باعث تقریب به ذهن شود برای تعلیل کفاست می کند.
به عبارت دیگر شاید شکل استدلال برای ما ظنی باشد ولی نفس استدلال خضرت آن امر ظنی را قطعی می کند فتدبر.