25-شهريور-1401, 10:59
یک نکته کلی در مورد قیاس به نقل از استاد سید جواد شبیری عرض کنم.
ایشان می فرمودند قیاس یعنی استدلال عقلی آوردن و این لزوما به معنای تسریه الحکم من شی الی شی آخر نیست.
طبق این بیان پر واضح است که استدلال عقلی اگر قعطی باشد در فقه شیعه هم قابل قبول است چرا که یکی از ادله ازبعه در فقه شیعه عقل است. لذا آن نهی تندی که نسبت به قیاس وجود دارد اساسا از استدلالات قطعی منصرف است و به استدلالات ظنی رایج در بین عامه منصرف است.
البته بنده در مورد فرمایش استاد تحقیق نکردم و اثباتا و نفیا نظر روشنی ندارم.
ایشان می فرمودند قیاس یعنی استدلال عقلی آوردن و این لزوما به معنای تسریه الحکم من شی الی شی آخر نیست.
طبق این بیان پر واضح است که استدلال عقلی اگر قعطی باشد در فقه شیعه هم قابل قبول است چرا که یکی از ادله ازبعه در فقه شیعه عقل است. لذا آن نهی تندی که نسبت به قیاس وجود دارد اساسا از استدلالات قطعی منصرف است و به استدلالات ظنی رایج در بین عامه منصرف است.
البته بنده در مورد فرمایش استاد تحقیق نکردم و اثباتا و نفیا نظر روشنی ندارم.