13-آبان-1401, 12:32
درس اصول جلسه 12 مورخ 30/07/1401
در مورد مرحله فعلیت دو مبنا وجود دارد:
1_ استاد شبیری به تبع قوم مرحله فعلیت را مرحله ای واقعی می دانند که بعد از تحقق مرحله جعل و تحقق موضوع محقق می شود. ایشان البته واقعیت را بر دو قسم می دانند واقعیت انتزاعی و غیر انتزاعی و مرحله فعلیت را واقعی انتزاع شده از مرحله جعل می پندارند. ایشان همچنین موضوع حکم عقل به لزوم امتثال را مرحله فعلیت می دانند.
2_ در مقابل مرحوم صدر هستند که موضوع حکم عقل به لزوم امتثال را تحقق مرحله جعل یا همان کبری بعلاوه تحقق موضوع که صغری است می دانند بی آنکه مرحله ای به نام مجعول یا همان فعلیت در این بین وجود داشته باشد. ایشان مرحله فعلیت را از اساس مرحله ای وهمی و خیالی قلمداد نموده است.
در مورد مرحله فعلیت دو مبنا وجود دارد:
1_ استاد شبیری به تبع قوم مرحله فعلیت را مرحله ای واقعی می دانند که بعد از تحقق مرحله جعل و تحقق موضوع محقق می شود. ایشان البته واقعیت را بر دو قسم می دانند واقعیت انتزاعی و غیر انتزاعی و مرحله فعلیت را واقعی انتزاع شده از مرحله جعل می پندارند. ایشان همچنین موضوع حکم عقل به لزوم امتثال را مرحله فعلیت می دانند.
2_ در مقابل مرحوم صدر هستند که موضوع حکم عقل به لزوم امتثال را تحقق مرحله جعل یا همان کبری بعلاوه تحقق موضوع که صغری است می دانند بی آنکه مرحله ای به نام مجعول یا همان فعلیت در این بین وجود داشته باشد. ایشان مرحله فعلیت را از اساس مرحله ای وهمی و خیالی قلمداد نموده است.