9-تير-1402, 22:59
درس خارج اصول جلسه109 مورخ 1402/02/27
به عقیده ما در جاییکه اصل سببی و اصل مسببی متوافقین باشند، اطلاق دلیل هر دو اصل را شامل شده و هیچیک بر دیگری تقدم ندارد.
ممکن است این پرسش مطرح شود که اطلاق دلیل نسبت به حالت توافق اصلین لغویت عرفیه دارد چون با جریان اصل سببی دیگر اصل مسببی موافق فایده ای ندارد. در پاسخ باید گفت این اطلاق اشکالی ندارد. فرض کنید شخصی هم به دلیل ضعف شدید بینایی و هم به دلیل اینکه کفالت والدینش را بهعده دارد از سربازی معاف شود. چه مانعی دارد هر دو قانون اطلاق داشته و شامل حال این شخص شود. پس هر چند هر دو قانون نتیجه ای یکسان دارند اما این باعث نمی شود لغویت پیش بیاید بلکه عرف هر دو قانون را مطلق دانسته و می گوید این شخص از دو جهت معاف است و هکذا فی الاستصحابین المتوافقین.
به عقیده ما در جاییکه اصل سببی و اصل مسببی متوافقین باشند، اطلاق دلیل هر دو اصل را شامل شده و هیچیک بر دیگری تقدم ندارد.
ممکن است این پرسش مطرح شود که اطلاق دلیل نسبت به حالت توافق اصلین لغویت عرفیه دارد چون با جریان اصل سببی دیگر اصل مسببی موافق فایده ای ندارد. در پاسخ باید گفت این اطلاق اشکالی ندارد. فرض کنید شخصی هم به دلیل ضعف شدید بینایی و هم به دلیل اینکه کفالت والدینش را بهعده دارد از سربازی معاف شود. چه مانعی دارد هر دو قانون اطلاق داشته و شامل حال این شخص شود. پس هر چند هر دو قانون نتیجه ای یکسان دارند اما این باعث نمی شود لغویت پیش بیاید بلکه عرف هر دو قانون را مطلق دانسته و می گوید این شخص از دو جهت معاف است و هکذا فی الاستصحابین المتوافقین.