امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
جواز تمسک به عام در شبهات مصداقیه
#1
اگر دو شرط در عام وجود داشته باشد میتوان در شبهه مصداقیه به عام تمسک کرد:
شرط اول این است که شان مولا در عام این باشد که خودش تمام غرضش را بر مصادیق تطبیق کند، یعنی تعیین صدق موضوع در خارج را نیز مولا به عهده گرفته باشد.
شرط دوم این است که از ظاهر مخصص برداشت نشود که مولا شان تطبیق را به مکلف واگذار کرده است.
برای احراز شرط اول عام یا باید قضیه خارجیه باشد مثل اکرم جیرانی، یا باید قضیه حقیقیه ای باشد که مصادیقش کلی باشند و شک در مصادیقش، شبهه حکمیه باشد.
برای احراز شرط دوم هم خاص نباید یک عنوان کلی باشد. اگر یک عنوان کلی و عام باشد به این معنا است که مولی تصدی در تطبیق را به خود مکلف واگذار کرده است. مثل اینکه مولا دستور دهد: اکرم جیرانی و سپس بگوید: لاتکرم النواصب من جیرانی.
فلذا در مواردی مانند مخصص لبی، چون مخصص نمیتواند کاشف از عنوان کلی و عام باشد شرط دوم محرز است؛ مانند مثال اکرم جیرانی، در صورتی که بدانیم مولا امر به اکرام جار ناصبی نمیکند، اما مخصص لفظی وجود نداشته باشد. در این صورت قدر متیقن این است که زید که معلوم است ناصبی است خارج شده به عنوان زید و بیشتر از این نمیدانیم، در نتیجه این میشود شک در تخصیص زائد و اصل عدم تخصیص زائد است. بنا بر این توضیح دیگر فرقی هم بین مخصص لبی متصل و منفصل نمیباشد.
همچنین اگر مخصص لفظی هم باشد ولی به این بیان که: لا تکرم زیدا لانه ناصبی، باز هم ظهور این خاص واگذاری شان تطبیق به مکلف نیست. در نتیجه در این موارد نیز شرط دوم برقرار است و میتوان در موارد شبهه مصداقیه خاص به عام رجوع کرد.
پاسخ
 سپاس شده توسط مسعود عطار منش
#2
شرط اول شرط دوم را هم در دل خودش دارد یعنی مولا خودش متکفل تطبیق باشد و مثلا شبهه حکمیه باشد معنا ندارد شرط دوم را رعایت نکند و تطبیق را بعهده مکلف بگذارد
پاسخ
 سپاس شده توسط موحدی اصل
#3
مثال جایی که شرط اول رعایت شده باشد ولی شرط دوم نه در جایی است که عام خارجیه است ولی مخصص آن هم یک عنوان کلی است مثل اکرم جیرانی و لاتکرم النواصب من جیرانی.
در این مثال ظهور دلیل عام در تصدی تطبیق است ولی با آمدن خاص این امر به مخاطب واگذار میشود
برخلاف عموماتی که از ابتدا حقیقیه هستند و امر تطبیق از ابتدا به مکلف سپرده شده است
در واقع به دنبال یک ظهور مجموعی در واگذاری تطبیق هستیم و با رعایت نشدن هر یک از شروط این ظهور شکل نمیگیرد. گاهی لسان عام مانع شکل گیری این ظهور است گاهی لسان دلیل خاص.
پاسخ
#4
شرط اول این بود که خود مولا متصدی باشد و حال آنکه دلیل مخصص معنایش اینست که مولا متصدی نیست پس شرط اول منتفی شد
پاسخ
#5
درسته. یک شرط است. مولا متصدی تطبیق باشد. ولی این شرط برای احرازش دو شرط لازم وجود دارد. خارجیه بودن عام و کلی نبودن خاص.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  تمسک به عموم تعلیل آیه نبأ برای اثبات حجیت شهرت فتوائیه Payam_Khajei 1 99 26-فروردين-1403, 13:06
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نقد تمسک به انسداد صغیر در اثبات حجیت قول لغوی Payam_Khajei 3 179 12-اسفند-1402, 14:11
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تمسک به فحوای حجیت خبر ثقه در اثبات حجیت شهرت فتوایی(تهافت در کلام بحوث) Payam_Khajei 0 72 5-اسفند-1402, 23:00
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  تمسک به آیه "هن‌ ام الکتاب و آخر متشابهات" برای عدم حجیت ظواهر قرآن Payam_Khajei 0 76 17-بهمن-1402, 23:45
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  امکان تمسک به سیره متشرعه در اثبات حجیت ظهور مع عدم الوثوق Payam_Khajei 0 50 25-دي-1402, 14:41
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  تمسک به اصل برائت برای اثبات آثار شرعی موضوع Payam_Khajei 5 224 13-آذر-1402, 21:04
آخرین ارسال: خیشه
  تمسک به اطلاقات و عمومات در موضوعات مستحدثه محمودی 1 502 3-اسفند-1401, 17:25
آخرین ارسال: عین_لام
  احتمال نقل به معنا مانع تمسک به استصحاب عدم ازلی است موحدی اصل 0 419 27-آبان-1401, 02:17
آخرین ارسال: موحدی اصل
  نقد کلام آخوند مبنی بر فطری و بدیهی بودن جواز تقلید سید رضا حسنی 1 1,965 14-فروردين-1401, 04:29
آخرین ارسال: مرتضی عظیمی
  احتمال وجود قرینه ی حالیه، مانع تمسک به ظهور خطاب محمود رفاهی فرد 3 1,038 17-دي-1400, 11:58
آخرین ارسال: صدرا

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان