امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نظر نهایی استاد در بحث تعاقب حادثین
#1
درس اصول جلسه 25 مورخ 19/8/140‪1
به نظر ما ادله استصحاب نآظر به شکی است که در عمود زمان واقع می شود نه شک در زمان یک حادثه نسبت به حادثه دیگر.
در نتیجه در صورتی که یک حادثه‌ مجهول التاریخ و یک حادثه معلوم التاریخ است استصحاب تنها در مجهول التاریخ جاری می شود چون شک در مجهول التاریخ شک در عمود زمان است ولی اصل در معلوم التاریخ جاری نمی شود که معلوم التاریخ در عمود زمان معلوم است نه مشکوک و شکی که در آن وجود دارد نسبت به حادثه دیگر است.
همچنین در جایی که هر دو مجهول التاریخ هستند اصل در هیچ طرف ذاتا جاری نیست چون هر یک از دو حادثه زمانی اثر دارند که در زمان حادثه دیگر واقع شوند لذا استصحاب در هر کدام بخواهد جاری شود باید نسبت به حادثه دیگر سنجیده شود و همانطور گفتیم شک نسبت به حادثه دیگر مشمول ادله استصحاب نیست.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  طرح یک اشکال نسبت به پدیدۀ وضع استعمالی و پاسخ استاد به آن مسعود عطار منش 0 56 2-دي-1402, 07:47
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اشکالی در اصل پدیدۀ وضع تعیّنی و پاسخ استاد به آن مسعود عطار منش 0 101 17-آذر-1402, 21:07
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  مبنای استاد در حقیقت وضع تعیینی مسعود عطار منش 0 114 3-آذر-1402, 19:23
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  چکیدۀ دیدگاه استاد شبیری در بحث اشتراط بقای موضوع در جریان استصحاب مسعود عطار منش 0 126 23-شهريور-1402, 12:09
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نکته ای کلیدی در حل بحث توارد حالتین و بحث تعاقب حادثین مسعود عطار منش 0 165 18-آذر-1401, 19:25
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تفاوت بحث تعاقب حادثین و بحث توارد حالتین مسعود عطار منش 0 182 26-آبان-1401, 15:10
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  مختار استاد در تفصیلات مرتبط با استصحاب مسعود عطار منش 0 350 22-اسفند-1399, 20:08
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  مفاد لا ضرر از نگاه استاد شبیری مسعود عطار منش 0 609 26-شهريور-1399, 09:15
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  محمد بن یحیی در صدر استاد تهذیب مسعود عطار منش 2 1,567 18-دي-1398, 00:18
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان