23-دي-1401, 20:37
درس خارج اصول جلسه 55 مورخ 12دی1401
گفته می شود در قضیه (زید عالم) برای حمل نمودن عالم بر زید لازم است زید را نسبت به عالم لا بشرط در نظر بگیریم چون اگر بشرط شی باشد مفاد قضیه اینگونه میشود (زید العالم عالم) و این قضیه بشرط محمول بوده و فایده ای ندارد.
اگر بشرط لا باشد میشود (زید غیر العالم عالم) و این مستلزم تناقض است.
پس باید لا بشرط در نظر گرفته شود تا محذوری پیش نیاید.
اما این مطلب در قضایایی که به اصطلاح ما از سنخ مفاد صار است اینگونه نیست چون در اینگونه قضایا موضوع نسبت به محمول بشرط لا است مثلا در قضیه (زید صار عالما) معنایش اینست که زید غیر عالم عالم شد چون مفادش از قبیل صیرو ت از حالتی به حالت متضاد است.
گفته می شود در قضیه (زید عالم) برای حمل نمودن عالم بر زید لازم است زید را نسبت به عالم لا بشرط در نظر بگیریم چون اگر بشرط شی باشد مفاد قضیه اینگونه میشود (زید العالم عالم) و این قضیه بشرط محمول بوده و فایده ای ندارد.
اگر بشرط لا باشد میشود (زید غیر العالم عالم) و این مستلزم تناقض است.
پس باید لا بشرط در نظر گرفته شود تا محذوری پیش نیاید.
اما این مطلب در قضایایی که به اصطلاح ما از سنخ مفاد صار است اینگونه نیست چون در اینگونه قضایا موضوع نسبت به محمول بشرط لا است مثلا در قضیه (زید صار عالما) معنایش اینست که زید غیر عالم عالم شد چون مفادش از قبیل صیرو ت از حالتی به حالت متضاد است.