30-دي-1401, 00:37
سهل بن زیاد از راویان پر روایت می باشد، به طوری که در کافی در سند 1833 روایت واقع شده است. در نتیجه تضعیف یا توثیق او بسیار پر ثمره است.
در مورد وثاقت سهل بن زیاد اختلاف وجود دارد. شیخ طوسی در رجالش او را توثیق کرده است[1]؛ اما در فهرست او را تضعیف کرده است[2]؛ نجاشی نیز او را تضعیف کرده است و گفته است که احمد بن محمد بن عیسی به غلو او شهادت داده است.[3] اما به نظر میرسد بتوان وثاقت او را ثابت کرد؛ زیرا شیخ کلینی در کافی روایات زیادی را از طریق «عدة من اصحابنا عن سهل بن زياد» روايت نموده است و اين امر نشانهی اعتماد كلينى بر اوست. تضعيف سهل بن زیاد به جهت نقل روايات غلوآميز توسط او بوده است، در حالى كه اولا نقل روايات به معناى اعتقاد به آنها نيست و ثانيا معنا و مفهوم دقیق غلو مورد اختلاف است و تضعیف به جهت غلو یک امر اجتهادی و حدسی است و حال آن که در توثیق و تضعیف، شهادت حسی، ملاک است.[4] در نتیجه سهل بن زیاد توثیق میشود.
[1]. رجال الطوسي، ص387
[2]. فهرست(للطوسي)، ص228
[3]. رجال النجاشي، ص185
[4]. كتاب نكاح (زنجانى)، ج21، ص6835
در مورد وثاقت سهل بن زیاد اختلاف وجود دارد. شیخ طوسی در رجالش او را توثیق کرده است[1]؛ اما در فهرست او را تضعیف کرده است[2]؛ نجاشی نیز او را تضعیف کرده است و گفته است که احمد بن محمد بن عیسی به غلو او شهادت داده است.[3] اما به نظر میرسد بتوان وثاقت او را ثابت کرد؛ زیرا شیخ کلینی در کافی روایات زیادی را از طریق «عدة من اصحابنا عن سهل بن زياد» روايت نموده است و اين امر نشانهی اعتماد كلينى بر اوست. تضعيف سهل بن زیاد به جهت نقل روايات غلوآميز توسط او بوده است، در حالى كه اولا نقل روايات به معناى اعتقاد به آنها نيست و ثانيا معنا و مفهوم دقیق غلو مورد اختلاف است و تضعیف به جهت غلو یک امر اجتهادی و حدسی است و حال آن که در توثیق و تضعیف، شهادت حسی، ملاک است.[4] در نتیجه سهل بن زیاد توثیق میشود.
[1]. رجال الطوسي، ص387
[2]. فهرست(للطوسي)، ص228
[3]. رجال النجاشي، ص185
[4]. كتاب نكاح (زنجانى)، ج21، ص6835