امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
عدم صحت کلام مرحوم آخوند در عدم شرطیت مندوحه
#1
 مرحوم آخوند امتناعی است و چون قائل به التکلیف المحال بوده، در تعارض می رود. و دیگر کارش به اینجا کشیده نمی شود. در حالی که همه امتناعی نیستند لذا باید بحث اجتماع امر و نهی را باید دید. نه این که بحث اجتماع امر و نهی دو حالت پیدا می کند نه یک حالت. یک حالت این است که باید از تعارض جدا بشود. و یک حالت این است که باید از تزاحم جدا بشود. جدا شدنش از تعارض، از حیث التکلیف المحال است و آن جایی که التکلیف المحال است، در تعارض برود. اما کسی که می گوید: امر و نهی در مساله التکلیف المحال نیست، باید اجتماع امر و نهی را از تزاحم جدا بکند و جدا کردن این دو از هم با پرداختن به بحث التکلیف بالمحال است.
لذا شمای آخوند نباید بگویید من فقط از حیث التکلیف المحال بحث می کنم، بلکه بحث التکلیف بالمحال را هم در بحث بیاورید.
 یعنی چون اصول، علم آلی و ناظر به فقه است و مرحوم آخوند هم امتناعی بوده، مسائل فقهی او با پرداختن به التکلیف المحال حل می شود لذا دیگر کاری به التکلیف بالمحال ندارد که مندوحة را بیاورد. اما میرزای قمی جوازی بوده و وقتی التکلیف المحال را رد می کرده، باز هم کارش در فقه حل نمی شده لذا نیاز داشته که مندوحة را بیاورد تا باب اجتماع امر و نهی را از تزاحم جدا کند.
علاوه بر اینکه ما یک اصولی فقیه داریم و یک فقیه اصولی داریم که اصولی فقیه می گوید من در اصول بحث می کنم و کاری به فقه ندارم و فرض ها و شقوق مختلف را می گویم بعد وارد فقه می شوم بعد هر کدامش به درد خورد، استفاده می کنم که بهترین نمونه اش، اصول شهید صدر است که مسأله را فرض می کند و تمام فرض های آن را مطرح می کند و کاری هم با فقه ندارد. اما روند درست این نیست بلکه روند درست، فقیه اصولی است یعنی باید فقه را ببینیم و بعد در اصول بیاییم مساله را بررسی کنیم. البته اصول در فقه اثر می گذارد که این دو با همدیگر دور معی یا حرکت حلزونی دارند.
اگر شما فقط روی التکلیف المحال بحث کنید، یعنی فرضی بحث کرده اید که در اصول به درد نمی خورد چون غرض این است که مشکل فقه حل بشود. برای اینکه مشکل در فقه حل بشود و نزاع مجرد فرض نباشد(که شمای آخوند می گویید این علم آلی است نه فرضی) باید التکلیف بالمحال بحث بشود.
آقای گلپایگانی هم در إفاضة العوائد در شرح درر الفوائد به این نقد اشاره کرده است. (درس خارج اصول، جلسه84 ،1401/11/25)
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  عدم تفکیک مفهوم و معنی در کلام مرحوم امام در بحث مطلق علی آمنی 0 138 14-اسفند-1402, 18:42
آخرین ارسال: علی آمنی
  مفهوم فی الجمله وصف در کلام مرحوم شیخ انصاری علی آمنی 10 429 10-بهمن-1402, 17:17
آخرین ارسال: علی آمنی
  اشکال استاد حسینی نسب به فرمایش مرحوم امام در جواز اجتماع امر و نهی علی آمنی 0 149 27-ارديبهشت-1402, 19:20
آخرین ارسال: علی آمنی
  واجب تخییری داخل در بحث اجتماع امر و نهی است( اشکال به کلام محقق خویی) علی آمنی 0 251 1-اسفند-1401, 09:56
آخرین ارسال: علی آمنی
  عدم صحت کلام مرحوم آخوند در بحث معنون بودن متعلق امر علی آمنی 2 384 12-بهمن-1401, 15:58
آخرین ارسال: علی آمنی
  «اصول»  اشکال آیت الله سیستانی در پذیرش حکم حکومتی در کلام مرحوم امام در لا ضرر علی آمنی 2 763 28-آذر-1401, 10:21
آخرین ارسال: علی آمنی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان