31-ارديبهشت-1393, 16:07
جناب رضا!
آنچه در ادله نمازهای نافله مفروغ عنه است، همانندی آن با نمازهای واجب است که وقتی سائل از نافله در هنگام رکوب قافله می پرسد، امام علیه السلام عدم استقرار و استقبال را تجویز می فرماید. بنابر این تسهیلی که از سوی شارع ثابت می شود همین مقدار است نه بیش از آن و در حالت اضطرار هم بیش از این تجویز نشده است؛ زیرا غیر از این شروط دیگر قابل تجویز نبوده است و اگر بود در ادله ذکر می شد. اما اینکه فرموده اید شرطیت آن در نمازهای مستحبی ثابت نشود قابل فهم نیست؛ زیرا بحث در اجزاء نماز مستحبی و وجوب شرطی آنهاست نه اینکه شرطیت اجزاء نماز مورد بحث باشد.
و من الله التوفیق
آنچه در ادله نمازهای نافله مفروغ عنه است، همانندی آن با نمازهای واجب است که وقتی سائل از نافله در هنگام رکوب قافله می پرسد، امام علیه السلام عدم استقرار و استقبال را تجویز می فرماید. بنابر این تسهیلی که از سوی شارع ثابت می شود همین مقدار است نه بیش از آن و در حالت اضطرار هم بیش از این تجویز نشده است؛ زیرا غیر از این شروط دیگر قابل تجویز نبوده است و اگر بود در ادله ذکر می شد. اما اینکه فرموده اید شرطیت آن در نمازهای مستحبی ثابت نشود قابل فهم نیست؛ زیرا بحث در اجزاء نماز مستحبی و وجوب شرطی آنهاست نه اینکه شرطیت اجزاء نماز مورد بحث باشد.
و من الله التوفیق