ارسالها: 16
موضوعها: 4
تاریخ عضویت: بهمن 1391
اعتبار:
0
سپاس ها 0
سپاس شده 6 بار در 5 ارسال
20-آبان-1394, 12:02
(آخرین تغییر در ارسال: 20-آبان-1394, 16:17 توسط حامد.)
با توجه به اینکه در فقه شیعه خواندن نماز اول وقت مستحب بوده و از سوی دیگر حفظ نفس، امری واجب تلقی می گردد و امر واجب مقدم بر مستحب می باشد، خواندن نماز امام حسین علیه السلام در اول وفت ظهر عاشورا با وجود خطر جانی برای خودشان و اصحابشان از منظر فقهی چگوته تحلیل می شود؟
ارسالها: 68
موضوعها: 15
تاریخ عضویت: آبان 1393
اعتبار:
0
سپاس ها 2
سپاس شده 23 بار در 22 ارسال
ظاهرا امام حسین علیه السلام در بهترین شرائط موجود نماز را اقامه نموده اند زیرا هر چه می گذشت شرائط بر حضرتش سختتر می شد.
ارسالها: 230
موضوعها: 64
تاریخ عضویت: مهر 1391
اعتبار:
4
سپاس ها 7
سپاس شده 92 بار در 78 ارسال
سلام
1. خواندن نماز خوف مشروط به علم فرد به بقای خوف تا آخر وقت نیست.
2. بر فرض که نماز خوف مشروط به علم فرد به بقای شرایط تا آخر وقت باشد، امام علیه السلام بلکه همه اصحاب و یاران ایشان به علم عادی (نه علم غیب) می دانستند که این شرط تا آخر وقت باقی است.
ارسالها: 241
موضوعها: 85
تاریخ عضویت: مهر 1391
اعتبار:
8
سپاس ها 12
سپاس شده 58 بار در 44 ارسال
26-دي-1401, 09:40
(آخرین تغییر در ارسال: 26-دي-1401, 15:37 توسط مخبریان.)
اشکال در نماز خواندن سید الشهدا در اول وقت روز عاشورا مبتنی بر این پیشفرض است که چنین نمازی برای حضرت ضرر داشته است و لاضرر چنین امری را برمیدارد. اما اگر کسی بگوید که لاضرر اصل امر را برنمیدارد بلکه تنها الزام را برمیدارد و آن را تبدیل به ترخیص میکند (به عبارت دیگر عزیمتی نیست و ترخیصی است) عبد میتواند ضرر را به جان بخرد و عبادت را انجام دهد و در پیشگاه خداوند مقرب هم بشود. در مورد اول وقت خواندن نماز که از اولش هم الزامی نبوده است و لاضرر هیچ اثری در آن ندارد.
به عبارت دیگر، رفتار سید الشهدا نشان دهندهٔ ترخیصی بودن ادله لاضرر است. طبق این مبنا روزهٔ کسی که مریض است -مثلاً- علی القاعده صحیح است مگر این که دلیلی بر خلافش اقامه شود.
اما نکتهٔ جالب در نماز خواندن حضرت، این است که بنده تاکنون گزارشی ندیدهام که حضرت نماز عصر را هم خوانده باشند. اگر کسی از دوستان گزارشی در این زمینه دارند، ممنون میشوم که اطلاع رسانی کنند.
ارسالها: 274
موضوعها: 1
تاریخ عضویت: دي 1393
اعتبار:
1
سپاس ها 137
سپاس شده 15 بار در 14 ارسال
نقل قول:فتقدّما أمامه فی نحو من نصف أصحابه حتّی صلّی بهم صلاَة الخوف.
مقتل الحسین 17/2
أن یتقدّما أمامه بنصف من تخلّف معه
ابن نما، مثیر الأحزان 33-34 عنه : القزوینی، الإمام الحسین ع و أصحابه 286-287/2
تقدّما أمامی حتّی أصلّی الظهر، فتقدّما أمامه فی نحو من نصف أصحابه
نفس المهوم 275
إنّه صلّی بمن بقی من أصحابه صلاة الخوف، و تقدّم أمامه زهیر بن القین و سعید بن عبدالله الحنفی فی نصف من أصحابه
المقرّم مقتل الحسین ع 303-304
نقل قول:و قیل صلّی الحسین ع و أصحابه فرادی بالإیماء
حکاه عنه فی البحار 22/45 و العوالم 265/17 و الدمعة السّاکبة 302/4 و الأسرار 295 و نفس المهموم 275 و مثله فی أعیان الشیعه 606/1 و اللّواعج 156
و یقال: إنّه صلّی و أصحابه فرادی بالایماء
المقرّم مقتل الحسین ع 303-304
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
ارسالها: 274
موضوعها: 1
تاریخ عضویت: دي 1393
اعتبار:
1
سپاس ها 137
سپاس شده 15 بار در 14 ارسال
فرصت سی دقیقه ای اصلاح به اتمام رسیده بود و فرصت نشد منبع را درج کنم.
منبع کتاب تاریخ امام حسین علیه السلام جلد ششم از بیست و چهار جلد آن، سال چاپ 1378 نشر دفتر انتشارات کمک آموزشی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ص633 موجود در نرم افزار نورسیره 3
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق