امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اشکال به تعویض سند در روایت ابو مریم انصاری
#1
سَعْدٌ عَنْ مُوسَى بْنِ الْحَسَنِ عَنْ أَبِی الْقَاسِمِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ حَمَّادٍ الْکوفِی عَنْ بَشِیرٍ عَنْ أَبِی مَرْیمَ الْأَنْصَارِی قَالَ: کنْتُ‏ مَعَ‏ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع فِی حَائِطٍ لَهُ فَحَضَرَتِ الصَّلَاةُ فَنَزَحَ دَلْواً لِلْوُضُوءِ مِنْ رَکی لَهُ فَخَرَجَ عَلَیهِ قِطْعَةٌ مِنْ عَذِرَةٍ یابِسَةٍ فَأَکفَأَ بِرَأْسِهِ وَ تَوَضَّأَ بِالْبَاقِی. (تهذیب الأحکام جلد 1 صفحه 416)

بحث در تمسک به روایت ابو مریم انصاری در مورد عدم انفعال آب قلیل بود که اشکال شده بود، سند روایت ضعیف است و برخی جواب داده اند که تعویض سند می کنیم؛ چون درست است که سند شیخ طوسی در تهذیب و استبصار، به ابو مریم ضعیف است اما صدوق سندی به ابو مریم انصاری دارد که صحیح است ایشان می فرماید:  و ما كان فيه عن أبي مريم الأنصاريّ فقد رويته عن أبي- رضي اللّه عنه- عن سعد بن عبد اللّه، عن أحمد بن محمّد بن عيسى، عن الحسين بن سعيد، عن فضالة بن أيّوب، عن أبان بن عثمان، عن أبي مريم‏. (من لا یحضره الفقیه جلد 4 صفحه 435)
 لذا طریق شیخ طوسی را به طریق شیخ صدوق تعویض می کنیم چون تمامی اسانید شیخ صدوق در اختیار شیخ طوسی بوده پس این سند هم در اختیار شیخ طوسی بوده است.
اشکال استاد حسینی نسب به تعویض سند
ما تعویض سند را در جایی قبول می کنیم که سند دوم، جمیع کتب و روایات آن فرد را شامل شود تا مطمئن شویم روایاتی که نفر اول گفته، این سند را به آن روایت نیز داشته است. در ما نحن فیه سند شیخ طوسی ضعیف است و سند شیخ صدوق صحیح است و سند های شیخ صدوق در دست شیخ طوسی هم بوده است. اما شیخ صدوق ابتدای سند می گوید: و ما کان فیه عن أبی مریم الأنصاری یعنی روایاتی در من لا یحضر که از ابو مریم آورده ام، با این سند است در حالی که روایت ما نحن فیه در من لا یحضره الفقیه وجود ندارد پس تعویض سند نمی توان کرد.
پس اگر چه شیخ صدوق همه اسناد من لا یحضر را به شیخ مفید اجازه می دهد و شیخ مفید همه آنها را به شیخ طوسی اجازه می دهد، اما سند شیخ صدوق به جمیع کتب و روایات ابو مریم انصاری نیست بلکه تمام روایاتی که از ابو مریم در کتاب من لا یحضر نقل شده است، با این سند صحیح بوده است نه جمیع کتب و روایات ابو مریم. پس این طریق، طریق به روایات در من لا یحضر است و روایت ما نحن فیه، در من لا یحضر نیامده پس ثابت نمی شود که این روایت، دو سند دو قلو داشته است تا تعویض سند کنیم.درس خارج فقه جلسه 84، 15 اسفند 1401
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  اشکال به جریان استصحاب در تفصیل بین ترکیب عطفی و نعتی علی آمنی 0 129 9-آبان-1402, 16:50
آخرین ارسال: علی آمنی
  اشکال به قاعده میرزائیه علی آمنی 0 130 3-آبان-1402, 11:04
آخرین ارسال: علی آمنی
  اشکال به جواز در صحیحه علی بن جعفر به خاطر خروج از محل ابتلاء علی آمنی 2 231 4-خرداد-1402, 18:50
آخرین ارسال: علی آمنی
  حل تعارض روایت ابن بزیع و ابن مسلم در مورد آب قلیل نابع علی آمنی 0 240 19-بهمن-1401, 17:34
آخرین ارسال: علی آمنی
  استفاده از تناسب حکم و موضوع در روایت غیاث بن ابراهیم علی آمنی 8 1,253 21-دي-1401, 16:23
آخرین ارسال: علاوی
  اثبات تغیر انتشاری با توجه به روایت سُئِلَ عَنِ الْمَاءِ النَّقِیعِ علی آمنی 0 313 20-دي-1401, 16:33
آخرین ارسال: علی آمنی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان